Annonse
NTB
Artikkel
NTB
28 juli 2020 23:40
Del på Facebook
Det kan ta fire år før internasjonal luftfart blir som før koronapandemien.Foto: AP / NTB scanpix
Det kan ta fire år før internasjonal luftfart blir som før koronapandemien.Foto: AP / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den internasjonale luftfartsnæringen vil bruke lengre tid på å nå gamle høyder enn tidligere antatt. Nå snakker bransjen om normale tilstander først i 2024.

Den internasjonale luftfartsorganisasjonen IATA hadde vurdert situasjonen slik at trafikken i 2023 ville være på nivå med perioden før koronapandemien.

Men det krevende arbeidet med å demme opp for smitten og de stadige tilbakefallene gjør at IATA nå forskyver dette med et år.

Knapt merkbar

– Industrien ser en bedring i forhold til nullpunktet i april, da nesten alt var stengt og innstilt, men den dårlig nyheten er at framgangen så vidt er merkbar, sa IATAs sjeføkonom Brian Pearce under en videobrief med pressen tirsdag.

Pearce sa at den økende tilliten til framgang som preger næringslivet i Europa, Kina og USA, ikke gjenspeiler seg i det som skjer i luftfarten.

Trafikken globalt i juni var 86,5 prosent lavere enn samme måned i fjor. For april var fallet 94,1 prosent, målt i antall passasjerkilometer.

Svekket etterspørsel

I tillegg til stadig nye regionale koronautbrudd blir hele reiselivsbransjen globalt svekket av lavere etterspørsel. Mange etterlever oppfordringen om bare å foreta nødvendige reiser.

I næringslivet er det også mindre reising, både på grunn av svekket økonomi hos mange bedrifter, men også fordi stadig flere erfarer at mange møter kan holdes via videolink.

Fortsatt er det restriksjoner på internasjonale reiser mellom en rekke land – noe som naturlig nok også påvirker luftfarten på en svært direkte måte.

I juni var dekningsprosenten i snitt over hele verden på 62,9 prosent på innenlandsruter, godt under det nivået der flyselskapene tjener penger. På internasjonale flygninger var dekningsprosenten bare 38,9 prosent.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 17 timer siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse