Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
08 august 2020 23:31
Del på Facebook
Arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen leder departementet Petroleumstilsynet sorterer under. Her er han fotografert under en pressekonferanse nylig. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen leder departementet Petroleumstilsynet sorterer under. Her er han fotografert under en pressekonferanse nylig. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Petroleumstilsynet må bruke flere virkemidler når de følger opp ulovlige utslipp i oljebransjen, mener arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen (H).

Beskjeden kommer etter at Klassekampen har omtalt at kun elleve av 3.528 utslipp på norsk sokkel de 15 siste årene er politianmeldt av Miljødirektoratet. Ingen er anmeldt av Petroleumstilsynet, som ligger under Arbeids- og sosialdepartementet.

– Jeg mener at Petroleumstilsynet må bruke flere av virkemidlene sine når de følger opp saker mot selskapene. Det betyr at Petroleumstilsynet har flere virkemidler enn de i dag bruker. Det bør de gjøre noe med, sier Isaksen til Klassekampen.

Han vil ikke si at selskapene generelt må regne med hardere sanksjoner enn i dag, men at tilsynet «må bli flinkere til å bruke hele verktøykassa si», inkludert en del av de strengere reaksjonene. Isaksen understreker også at departementet ikke kan legge seg opp i den faglige vurderingen av hva som er riktig og nødvendig.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse