Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
26 august 2020 10:46
Del på Facebook
E6 ved Lillehammer er blant strekningene der Nye Veier har registrert bilisters mobiltelefoner. Foto: Geir Olsen / NTB scanpix
E6 ved Lillehammer er blant strekningene der Nye Veier har registrert bilisters mobiltelefoner. Foto: Geir Olsen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Veiselskapet Nye Veier registrerer mobiltelefonen til bilistene på flere veistrekninger for å måle trafikk og fart. Datatilsynet er bekymret for utviklingen.

Registreringen er allerede innført langs deler av E39 i Agder og E6 i Hedmark og Trøndelag og skal etter planen innføres på flere strekninger i nær framtid, skriver NRK.

Analysen skjer ved at systemet registrerer blåtannenheter som passerer de ulike målepunktene. Når samme blåtannenhet har passert to målepunkter, blir reisetiden regnet ut, og så blir opplysningene analysert for å dokumentere gjennomsnittlig reisetid til ulike tidspunkter. Ifølge Nye Veier blir alle data kryptert og trunkert slik at enkeltregistreringer ikke er lesbare.

Fagdirektør for teknologi Atle Årnes i Datatilsynet reagerer imidlertid på praksisen. Han mener at tross kryptering og trunkering, vil man kunne koble et passerende individ til en tidligere passering i sted og tid. Dermed er det behandling av personopplysninger, og det er et regelverk som må ivaretas.

– Det å bare sette i gang og plassere ut sensorer i det offentlige rom får oss til å reagere. Vi skal ikke ha det slik at en blir overvåket hele tiden. Å anonymt telle tallet på personer på et enkelt punkt kan gjøres uten å utfordre personvernet, sier Årnes.

Nye Veier opplyser at det er gjort uavhengige vurderinger av om det europeiske personvernregelverket GDPR gjelder for tiltaket, men at de vil gå i dialog med Datatilsynet om de mener at det trengs ytterligere tiltak for å sikre personvernet.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDet som er hovedargumentet frå di side er at Otrøya og Gosssen skal få fastlandssamband. Og det kan bare skje ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu sier at premisset for fergefri E39 er at det først og fremst skal legge til rette for fergeavløsning for ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse