Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
30 august 2020 08:33
Del på Facebook
Volvo XC 40 Recharge ble presentert i Oslo i desember. Uten moms er prisen på 490.000 kroner innen rekkevidde for mange. Om den blir 25 prosent dyrere kan inngangsmodellen koste godt over 600.000 kroner i Norge. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Volvo XC 40 Recharge ble presentert i Oslo i desember. Uten moms er prisen på 490.000 kroner innen rekkevidde for mange. Om den blir 25 prosent dyrere kan inngangsmodellen koste godt over 600.000 kroner i Norge. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Finansminister Jan Tore Sanner (H) ønsker ikke å love momsfritak for elbiler noe lenger enn til 2021, melder VG.

For at Norge skal kunne gi forbrukere fordeler ved å kjøpe elbil, må det være godkjent av EFTAs overvåkingsorgan ESA. Elbilforeningen og Bilimportørenes landsforening krever at finansministeren søker ESA om momsfritak i tre nye år. Det kan Sanner ikke love. I en epost til VG skriver han:

– Vi er i dialog med ESA om en forlengning av fritaket for merverdiavgift på elbiler. Elbilpolitikken til regjeringen er basert på Granavolden-plattformen. Der står det at vi vil videreføre skattefordelene for elbil når det gjelder engangsavgift og merverdiavgift i hele denne stortingsperioden.

Norsk elbilforening og Bilimportørenes landsforening mener en fjerning av momsfritaket vil hindre Norge å nå målet om at alle nybiler som blir solgt etter 2025, skal være nullutslippsbiler.

Det norske momsfritaket for elektriske biler ble innført allerede i juli 2001, for nesten 20 år siden. I dag har nullutslippsbiler ingen avgifter ved kjøp, verken engangsavgift eller merverdiavgift. I tillegg kommer rabatt ved bompassering, billigere parkering, tillatelse til å kjøre i kollektivfelt og lavere priser på ferjebilletter.

I juni skrev NTB at et Høyre-utvalg vurderte å fase ut elbilfordelene fra 2022. Det kom fram i en arbeidstekst til et forslag Høyres programkomité jobbet med.

– Tiden er inne for Høyre til å diskutere hvordan vi skal gjeninnføre avgifter på elbiler. Hvis vi ikke gjør det, har vi ingen inntekter igjen til å bygge ut veinettet for, sa programkomiteens nestleder Henrik Asheim til NTB i slutten av juni.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 1 dager siden Etterlyser rømling internasjonalt
TK viser usladdet bilde.
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse