Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
25 september 2020 18:23
Del på Facebook
Påtroppende Venstre-leder Guri Melby og avtroppende Venstre-leder Trine Skei Grande står på hver sin side i EU-spørsmålet. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Påtroppende Venstre-leder Guri Melby og avtroppende Venstre-leder Trine Skei Grande står på hver sin side i EU-spørsmålet. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Både Trine Skei Grande og Odd Einar Dørum har vunnet EU-kampene på landsmøtene de to siste tiårene, men denne helgen blir Venstre et parti som sier ja til EU.

Venstres landsstyre har innstilt på at partiet skal si ja til norsk EU-medlemskap på sikt, og en uformell opptelling TV 2 har gjort av delegatene viser at flertallet heller mot å støtte innstillingen.

Flertallet i fem av elleve fylkeslag er positivt innstilt til å si ja til norsk EU-medlemskap, blant dem noen av de største fylkeslagene som Oslo og Viken.

Nei og nei

Avtroppende partileder Trine Skei Grande vil ikke at Venstre skal gå inn for norsk EU-medlemskap på landsmøtet til helgen.

– Jeg mener det er feil av Norge å gå inn nå. Norsk økonomi er i så omvendt syklus av Europa at det å ikke kunne ha en egen pengepolitikk vil gjøre oss svakere, sier hun til TV 2.

Odd Einar Dørum, som var Venstres leder i åtte år i to perioder på 80- og 90-tallet, er enig med Grande.

– Jeg tilhører mindretallet i landsstyret som ønsker å stoppe ved EØS-avtalen, sier Dørum til TV 2.

De yngste sier ja

Unge Venstre-leder Sondre Hansmark vil ha en ny folkeavstemning om EU.

– Det er ingen under 43 år som har fått delta i en folkeavstemning om EU. Nå må min generasjon også bli hørt, sier han.

Påtroppende Venstre-leder Guri Melby sa torsdag til NTB at hun ønsker å gå i en helt annen retning enn forgjengeren i EU-spørsmålet.

– Jeg har vært ja-menneske hele tiden. Jeg mener at et parti som er opptatt av internasjonalt samarbeid, og ikke minst opptatt av å løse utfordringer knyttet til klima og migrasjon, må si ja til et forpliktende europeisk samarbeid.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse