Annonse
NTB
Artikkel
NTB
06 oktober 2020 20:56
Del på Facebook
Et fly fra det ungarske lavprisselskapet Wizz Air parkert på lufthavnen Schönefeld i Berlin i Tyskland. Foto: Patrick Pleul / DPA / NTB
Et fly fra det ungarske lavprisselskapet Wizz Air parkert på lufthavnen Schönefeld i Berlin i Tyskland. Foto: Patrick Pleul / DPA / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Wizz Air har gjort det klart at de ikke vil inngå tariffavtaler med fagforeninger. Norsk Flygerforbund og Parat er skeptiske.

– Vi registrerer at Wizz Air-sjefen i intervjuer avviser å inngå tariffavtaler med fagforeninger. I Norge sniker vi oss ikke unna det sosiale ansvaret, men følger normale spilleregler for arbeidslivet. Jeg forutsetter at Wizz Air bidrar til en sunn konkurranse som er basert på sosial ansvarlighet, sier Norsk Flygerforbunds leder Yngve Carlsen til NTB.

Også nestleder i Parat, Anneli Nyberg, er skeptisk til at flyselskapet ikke vil inngå tariffavtaler med ansatte.

– Vi har et velfungerende partssamarbeid mellom arbeidsgivere og arbeidstakere, noe vi forventer at blir opprettholdt. Det er viktig for norsk næringsliv, og det er viktig for norsk luftfart at vi har ordnede forhold, sier Nyberg i en pressemelding.

Det var på spørsmål under en pressekonferanse tirsdag ettermiddag at Wizz Air-sjef József Váradi ifølge E24 blankt avviste at det er aktuelt å inngå tariffavtaler med fagforeninger hvis flyselskapet skal ha ansatte i Norge.

– Nei, det er ikke planen. Vi er et flyselskap uten fagforeninger, sa han.

Selskapet starter opp med innenlandsflygninger i Norge 5. november. I begynnelsen skal selskapet bemanne basen på Gardermoen med eksisterende ressurser i konsernet. På grunn av det norske lønnsnivået har ikke selskapet noe valg, sa Váradi på pressekonferansen tirsdag ettermiddag.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 1 dager siden Etterlyser rømling internasjonalt
TK viser usladdet bilde.
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse