Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Redaksjonen
Artikkel
23 oktober 2020 09:42
Del på Facebook
Tyrhaug i Hammarsundet. Foto: Terje Holm
Tyrhaug i Hammarsundet. Foto: Terje Holm
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I et brev til Trøndelag fylkeskommune kommer KNN med innspill til det fremtidige sambandet mellom Trøndelag og Nordmøre.

Vi har gjengitt brevet i sin helhet under.

HØRINGSUTTALELSE/INNSPILL TIL FRAMTIDIG KONSEPTVALG FOR SAMBANDET TRONDHEIM – HITRA/FRØYA – KRISTIANSUND
Kristiansund og Nordmøre Næringsforum (KNN) har merket seg at Trøndelag fylkeskommune har initiert en innspillrunde knyttet til framtidig konseptvalg for hurtigbåtkontraktene fra 2024.

Som en betydelig medlemsorganisasjon for næringslivet i Kristiansund og omliggende kommuner vil KNN uttrykke at dagens hurtigbåtforbindelse har stor samfunnsmessig betydning.

  • Forbindelsen med Kystekspressen er en viktig faktor for et aktivt og voksende næringslivssamarbeid mellom Nordmøre og Trøndelag.
  • Hurtigbåtsambandet er et godt tilbud som muliggjør at næringsaktører kan drive virksomhet i begge fylker, og at de kan utveksle fagpersoner og nøkkelpersonell på en effektiv måte, i løpet av én arbeidsdag
  • Det eksisterer i dag en rekke relasjoner mellom kystkommunene på strekningen Kristiansund-Trondheim. Herunder en rekke relasjoner mellom Kristiansund og Hitra/Frøya, m.a. knyttet til den strategiske plasseringen og utbyggingen av Hitra kysthavn på Jøsnøya. Dette er det mest komplette industri- og logistikkområde for marin sektor i Midt-Norge. Som knutepunkt for sjøveis transport er plasseringen valgt også pga. den gode tilgjengeligheten til både Kristiansund og Trondheim
  • Næringsutviklingen knyttet til m.a. marin sektor har stadig forsterket nødvendigheten av gode kommunikasjoner langs den aktuelle kyststrekningen. Havbruksbedriftene i øyregionen er blant de største i verden, og har mye besøk av forretningsforbindelser, kunder og andre interesserte som bruker det gode tilbudet Kystekspressen er i dag.
  • Det er avgjørende for god rekruttering til næringslivet i kystkommunene at det eksisterer et godt transporttilbud som sikrer nærhet og kort reisetid til byer og sentra.
  • Kystekspressen er en attraktiv transportmulighet for både lokalreisende og turister. Kystkommunene har satset stort på å utvikle sine reiselivsprodukter, og hurtigbåtforbindelsen mellom Kristiansund og Trondheim vil alltid være en del av disse produktene.
  • Kystekspressen er et godt benyttet tilbud som muliggjør kulturpendling både nordover og sørover. Et omfattende tilbud av museer, kulturinstitusjoner, festivaler og spel er lokalisert i kyststripa Kristiansund-Trondheim.

Forutsigbarhet i transporttilbudet er en avgjørende faktor for både bosetting og næringsutvikling. Kristiansund og Nordmøre Næringsforum vil derfor gi klart uttrykk for at vi støtter en videreføring av konsept 1 «Gjennomgående hurtigbåt Trondheim -Kristiansund tilsvarende dagens rute»

Vi håper dette blir vektlagt når Trøndelag fylkeskommune skal konkludere i saken.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Hans-Peter Kaaresen 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnFøyer seg inn i en lang rekke av tilsvarende........."Pompel og Pilt" fortsetter som bidragsytere i underholdningsbransjen.  Teoriene deres er det ...
Anne Mari Sandshamn 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Rasmuss >Rassmussen og Terje Sundsbø påstår følgende sitat, kopiert direkte fra leserinnlegg : " Det finnes flere ferdige fergeavløsningsprosjekter både ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette intervjuet med TØI-forskar Aud Tennøy skildrer mange av dei tiltaka som må til for å nå klimamåla https://www.energiogklima.no/to-grader/ekspertintervju/fire-ting-vi-ma-slutte-med-hvis-vi-skal-na-klimamalene
Espen Heitmann 14 timer siden Meir norsk mat i fylkeskommunen
Nå er det vel liten tvil om at Dordi har ett selektivt forhold til fakta, jeg vil bare minne om ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøHer er kontaktinformasjonhttps://naturvernforbundet.no/ansatte/holger-schlaupitz/
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSom vanlig svarer du ikke på de spørsmål du får. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?Representerer du virkelig Naturvernforbundet?
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse