Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Redaksjonen
Artikkel
09 desember 2020 09:46
Del på Facebook
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fylkestinget har vedtatt at det fra 1. januar 2021 ikke blir økte takstsoner på fylkesveisambandene i Møre og Romsdal.

– Fylkestinget meiner det er heilt nødvendig at vi ikkje påfører næringsliv- og samfunnsliv store meirkostnader no, særleg på grunn av den ekstraordinære situasjonen i kjølvatnet av koronapandemien. Fylkestinget har difor vedteke at denne takstauken ikkje skal gjennomførast, sier leder i samferdselsutvalget, Kristin Sørheim.

Vidarefører AutoPASS

Betaling med skiltgjenkjenning førte til innføring av AutoPASS-regulativet som grunnlag for billettprisene på ferjene i april i år.
Det ble da slutt på passasjerbetaling, som igjen gjorde at takstene på kjøretøy økte. Fylkestinget har vedtatt at AutoPASS-regulativet skal videreføres på fylkesvegferjene i Møre og Romsdal.

Samme regulativ på alle ferjestrekninger

I april ble det innført 20 prosent rabatt på alle ferjesamband i Norge som en følge av koronapandemien. På de statlige ferjene falt denne rabatten bort 1. juli 2020. Fylkestinget i Møre og Romsdal fylkeskommune videreførte denne rabatten ut 2020.

Fra 1. januar faller denne rabatten bort også på fylkesveiferjene, slik at det blir det samme prisregulativet på både statlige og fylkeskommunale ferjesamband i Møre og Romsdal, opplyser fylkeskommunenen.

Priskalkulator

Informasjon om alle billettpriser ligger på FRAM sine nettsider (frammr.no). Der finner du også en priskalkulator med oppdaterte takster fra 1. januar 2021.

Der er det lagt til grunn at det årlige generelle påslaget for kostnadsøkning blir på 3,2 prosent slik det også blir på statlege ferjesamband.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Hans-Peter Kaaresen 3 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøFylkeskommunen har adskillig flere "alvorlige" (som du skriver) problemer enn Møreaksen å ta seg av.  Særinteressene i Møreaksen har splittet ...
Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Naturvernforbundet deltok som tilhøyrar på konferansen vel vitande at dette var lobbyverksemd.Vi var der for å plukke opp styringssignal, først ...
Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEnten det er Stortinget si samansetning, eller det er meir eller mindre nøytrale meiningsmålingar så er det til sjuande og ...
Terje Sundsbø 13 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrStortinget er ikke basert på meningsmålinger, men på valgresultat. Partiene Høyre, Senterpartiet, Venstre, KrF og Arbeiderpartiet prioriterte Møreaksen under NTP-behandlingen ...
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse