Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
11 januar 2021 13:08
Del på Facebook
En flypassasjer som har kommet fra utlandet, lar seg koronateste på Bergen lufthavn Flesland. Bildet er tatt i fjor høst. Foto: Eivind Senneset / NTB
En flypassasjer som har kommet fra utlandet, lar seg koronateste på Bergen lufthavn Flesland. Bildet er tatt i fjor høst. Foto: Eivind Senneset / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Selv om det er blitt obligatorisk med koronatest når man kommer med fly fra røde land, drar 40 prosent rett fra Gardermoen uten å teste seg.

På Gardermoen har rundt 4 av 10 passasjerer som har ankommet etter at det ble innført obligatorisk testing 2. januar, latt være å teste seg på den gratis teststasjonen på flyplassen, ifølge tall NTB har fått fra Ullensaker kommune.

3. januar var dagen med lavest andel som testet seg. Da valgte 53 prosent av passasjerene å dra videre uten å ta koronatest.

VG har også gått gjennom disse tallene, og skriver at over 6.200 personer droppet å teste seg på flyplassen etter å ha kommet fra utlandet i perioden 2.–7. januar.

Testandelen går opp

Regelen om obligatorisk testing går ut på at alle som ankommer, må teste seg i løpet av 24 timer. Regjeringen skriver at testingen «som hovedregel skal skje ved grensestasjonene», men passasjerene står fritt til å teste seg i kommunen de kommer til i stedet.

Det hører med til historien at det har vært lange køer for å teste seg på Gardermoen etter at testkravene ble skjerpet, og at flere derfor kan ha valgt å teste seg i hjemkommunen i stedet.

Selv om mange dropper test på flyplassen, viser også statistikken at andelen som tester seg på flyplassen, har gått kraftig opp etter at de nye kravene ble innført.

Før reglene om obligatorisk testing kom 2. januar, testet om lag 20 prosent av de reisende fra utlandet seg på Gardermoen. Etter at obligatorisk testing ble innført, har i snitt rundt 60 prosent testet seg, opplyser Ullensaker kommune.

På det meste, 5. januar, testet 74 prosent av passasjerene seg.

Flere tester i Trondheim og Stavanger

Tall fra andre store flyplasser i Norge viser også økende testaktivitet. Der er også andelen som tester seg langt høyere enn på Gardermoen.

Tirsdag–torsdag i forrige uke så situasjonen slik ut, ifølge tall NTB har fått fra Helsedirektoratet:

Torp: 1.518 testet av 1.576 reisende: 96 prosent

Værnes: 595 testet av 608 reisende. 98 prosent

Sola: 1.002 testet av 1.157 reisende. 87 prosent.

Sola kommune opplyser til NTB at de har gått fra mellom 20 og 100 tester per dag til opp mot 500 tester på én dag etter at kravene ble endret.

Fra 1. til 5. januar har det blitt tatt 1.463 tester blant reisende som kom til Trondheim lufthavn Værnes og grensestasjonen Storlien ved svenskegrensa, opplyser Stjørdal kommune. Til sammenligning testet 1.070 seg i hele november og 1.056 seg i hele desember på samme sted.

Opp til kommunene å følge opp

Myndighetene har ikke direkte kontroll med at alle dem som drar forbi teststasjonen på flyplassen, faktisk tester seg. Det er opp til kommunene å gjennomføre stikkprøver, fortalte justisminister Monica Mæland til NTB etter koronapressekonferansen forrige onsdag.

Hun viste til at alle som kommer fra utlandet, nå må registrere seg og opplyse om hvilken kommune de skal være i under karantenetiden.

– Den informasjonen vil gå videre til kommunen, og kommunen skal foreta stikkprøver for å sjekke at folk har testet seg, sa Mæland.

Hun sier at det er en politisak hvis noen bryter kravet om obligatorisk testing.

Johansen: –Vet ikke om tiltakene er nok

Byrådsleder Raymond Johansen er blant dem som har kjempet for at man skulle få et krav om testing for reisende fra utlandet.

Han er fortsatt bekymret for at flypassasjerer kan ta med seg smitte inn i landet.

–Vi vet ikke om tiltakene som nå er satt inn mot importsmitte, er nok. Det får vi først svar på om noen uker når vi ser hvor mye smitte som har kommet inn i landet som følge av storinnrykket fra blant annet Polen og Litauen nå de første ukene i januar, sier Johansen til NTB.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 16 timer siden Etterlyser rømling internasjonalt
TK viser usladdet bilde.
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse