Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
12 februar 2021 09:41
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Berit Roald / NTB
Illustrasjonsfoto: Berit Roald / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Schibsted la fredag fram et sterkt resultat for fjerde kvartal i 2020, men i året sett under ett var det også stor inntektssvikt i selskapets abonnementsaviser.

Mediekonsernet Schibsted, som eier blant annet VG, Aftenposten og en rekke lokalaviser, la fredag morgen fram resultatet for fjerde kvartal 2020. Driftsresultatet endte på 665 millioner kroner, en økning på 45 prosent sammenlignet med samme periode året før.

– Schibsted avsluttet 2020 med et sterkt fjerdekvartal, sier konsernsjef Kristin Skogen Lund i Schibsted i en børsmelding.

Doblet overskudd

Selskapet hadde en omsetningsvekst på 9 prosent for perioden oktober til og med desember i 2020 sammenlignet med tilsvarende periode for to år siden, skriver Kampanje.

– Det økte driftsresultatet var drevet av alle forretningsområder, der særlig nyhetsmedier hadde et sterkt kvartal. Inntektsveksten på 5 prosent var drevet av fortsatt sterk vekst innenfor digitale abonnement og en økning i digital reklame og noen engangseffekter i Sverige, sier hun.

Schibsted-konsernet mer enn doblet overskuddet før skatt til over 300 millioner kroner.

Inntektssvikt i abonnementsavisene

Men hvis man ser hele året under ett, er nær hver tiende krone i abonnementsavisene borte, skriver Medier24. Omsetningen var i 2020 på nesten 3,2 milliarder kroner, en inntektssvikt på 318 millioner kroner fra året før.

Den svake utviklingen skyldes i all hovedsak en svikt i inntekter fra annonser i papiraviser og magasiner på 12 prosent, som Schibsted forklarer med et annerledes år med korona. De digitale annonseinntektene økte med 21 prosent.

I alt falt inntektene i Schibsteds nyhetsmedier med bare 1 prosent til 7,4 milliarder kroner. Likevel ender de med et resultat (EBITDA) på 731 millioner kroner, som er en forbedring på hele 16 prosent.

Omsetningsøkning i nyhetsdivisjonen

Schibsted omsatte totalt for 3,6 milliarder kroner i fjerde kvartal, en økning på 9 prosent fra samme kvartal i fjor. Selskapets nyhetsmedier sto for 2 milliarder av omsetningen, en økning på mer enn 100 millioner kroner.

Konserndirektør for Schibsteds nyhetsmedier, Siv Juvik Tveitnes, forklarer resultatet blant annet med sterkt engasjement og økt betalingsvilje for nyhetsproduktene, samt at arbeidet med å få ned kostnadene har lyktes, delvis på grunn av koronasituasjonen.

– Både de siste kvartalstallene og hele 2020 ble bedre enn vi våget å håpe på, i et ekstraordinært år, sier Tveitnes.

VG sto alene for en omsetning på over en halv milliard kroner i fjerde kvartal, skriver Kampanje. Det er en vekst på 6 prosent fra året før.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse