Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Redaksjonen
Artikkel
12 februar 2021 10:01
Del på Facebook
– Selv om vi ikke når måltallet om en netto driftsresultat på 2 % av driftsinntektene, er dette likevel et godt resultat i en utfordrende tid for organisasjonen og fylket, sier fylkeskommunedirektør Ottar Brage Guttelvik. Foto: MR Fylke
– Selv om vi ikke når måltallet om en netto driftsresultat på 2 % av driftsinntektene, er dette likevel et godt resultat i en utfordrende tid for organisasjonen og fylket, sier fylkeskommunedirektør Ottar Brage Guttelvik. Foto: MR Fylke
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Foreløpig årsregnskap for 2020 viser et netto driftsresultat på 47,1 mill. kroner for Møre og Romsdal fylkeskommune. Det positive resultatet utgjør 0,7 prosent av fylkeskommunen sine totale inntekter.

Det skriver Møre og Romsdal fylkeskommune i en pressemelding i dag.

– Selv om vi ikke når måltallet om et netto driftsresultat på 2 % av driftsinntektene, er dette likevel et godt resultat i en utfordrende tid for organisasjonen og fylket, sier  fylkeskommunedirektør Ottar Brage Guttelvik.

Netto driftsresultat 87,9 mill. kroner før korreksjon til bundne fond

Netto driftsresultat er korrigert ned med 40,1 mill. kroner. Dette er avsetning av statlige overføringer til øremerkede tilskudd som for eksempel spillemidler, kulturtanken, Innovasjon Norge og Regionale forskningsfond. I anledning covid-19 pandemien har også de statlige overføringene til disse formalt blitt økt betydelig i 2020.   

Ekstra statlige overføringer på 275,6 mill. kroner

Årsregnskapet viser en økning i statlige overføringer på 275,6 mill. kroner i anledning koronapandemien. 247,1 mill. kroner er kompensasjon for inntektsbortfall i kollektivtrafikken, 3,1 mill. kroner er kompensasjon i videregående skole, og 24,8 mill. kroner er stimuleringsmildar til andre (BIO, kompetanse, lærlingtilskudd og karriereveiledning).

Stram økonomistyring

Driftsrammene viser et mindreforbruk på 95,1 mill. kroner. Dette beskyldes i hovedsak en kombinasjon av stram økonomistyring, omstillingtiltak som ble iverksetter i 2020, og reduserte driftskostnader tilknyttet koronapandemien.

Disposisjonsfond på 12 %

Disposisjonsfondet er per 31.12.20 på 778,7 mill. kroner, dvs. 12 % av brutto driftsinntekter.

Øk i lånegjelden

Lånegjelden er per 31.12.20 på 7,0 mrd. kroner, noe som gir fylkeskommunen en gjeldsgrad på 105 %.

Reelt netto driftsresultat på 10,9 mill. kroner

– Selv om vi etter korreksjon for avsetningar får en netto driftsresultat på 47,1 mill. kroner, er den reelle netto driftsresultatet for 2020 lavere. Dette med bakgrunn i at vi har mottatt 36,2 mill. kroner for mye i kompensasjon for inntektbortfall i kollektivtrafikken, og vi må regne med at dette vil avkorte framtidige utbetalinger for inntektbortfall. Om vi tar hensyn til det, er den reelle netto driftsresultatet for 2020 bare på 10,9 mill. kroner, avslutter Guttelvik.

Det vil i anledning  fremlegg av årsregnskapet for 2020 til fylkestinget i april bli utarbeidet en bredere økonomisk analyse.  

Nøkkeltal:

  Beløp Kommentar
Netto driftsinntekter 6 421,5 mill. kroner  
Netto driftsresultat +87,9 mill. kroner før korreksjon
Netto driftsresultat +47,1 mill. kroner 0,7 % av brutto driftsinntekter
Disposisjonsfond 778,7 mill. kroner 12 % av brutto driftsinntekter
Lånegjeld 7,0 mrd. kroner gjeldsgrad på 105 %
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Hans-Peter Kaaresen 11 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøFylkeskommunen har adskillig flere "alvorlige" (som du skriver) problemer enn Møreaksen å ta seg av.  Særinteressene i Møreaksen har splittet ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Naturvernforbundet deltok som tilhøyrar på konferansen vel vitande at dette var lobbyverksemd.Vi var der for å plukke opp styringssignal, først ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEnten det er Stortinget si samansetning, eller det er meir eller mindre nøytrale meiningsmålingar så er det til sjuande og ...
Terje Sundsbø 21 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrStortinget er ikke basert på meningsmålinger, men på valgresultat. Partiene Høyre, Senterpartiet, Venstre, KrF og Arbeiderpartiet prioriterte Møreaksen under NTP-behandlingen ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse