Annonse
NTB
Artikkel
NTB
16 februar 2021 09:53
Del på Facebook
I en ny rapport avdekkes hvordan Tiktok gjør det mulig å målrette reklame mot barn. Nå er de klaget inn til det europeiske nettverket av forbrukertilsyn og til EU-kommisjonen.Foto: Lise Åserud / NTB
I en ny rapport avdekkes hvordan Tiktok gjør det mulig å målrette reklame mot barn. Nå er de klaget inn til det europeiske nettverket av forbrukertilsyn og til EU-kommisjonen.Foto: Lise Åserud / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Forbrukerrådet og 16 andre forbrukerorganisasjoner klager inn appen Tiktok for å legge til rette for ulovlig reklame mot barn.

I en ny rapport fra den europeiske forbrukerorganisasjonen (BEUC) avdekkes det at Tiktok gjør det mulig å målrette reklame for blant annet usunn mat og drikke og skjønnhetsprodukter mot barn, og at mye av reklamen skjules i form av konkurranser og effekter.

– Tiktok er fullt klar over at de har brukere både over og under 13 år, og har et spesielt ansvar for at de yngste brukerne blir ivaretatt og skjermet for denne typen innhold, sier direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet i en pressemelding.

På bakgrunn av funnene i rapporten klager nå 17 forbrukerorganisasjoner fra 15 land inn Tiktok til det europeiske nettverket av forbrukertilsyn (CPC-nettverket) og til EU-kommisjonen for brudd på flere forbrukerlover.

Ropstad: Ikke akseptabelt

Forbrukerrådet ber også Forbrukertilsynet og Medietilsynet se på selskapets praksis.

Barne- og familieminister Kjell Ingolf Ropstad (KrF) mener det er uakseptabelt at barns personopplysninger brukes til målrettet markedsføring. Han er også glad for at forbrukerorganisasjonene engasjerer seg på dette området.

– Det er ikke akseptabelt at barns personopplysninger blir brukt til målrettet markedsføring. Her forventer jeg at Tiktok rydder opp. Plattformene er nødt til å ta personvern på alvor og sikre at barn ikke blir utsatt for press fra kommersielle krefter på nett, skriver han i en epost til NTB.

Åpner for forbedringer

En pressetalsperson i Tiktok-eier Bytedance skriver i en epost til NTB at Tiktok er et trygt sted å være, spesielt for yngre brukere, og at å overholde lover er et ansvar selskapet tar seriøst.

– Vi er åpne for å høre hvordan vi kan forbedre oss. Derfor har vi kontaktet BEUC for å arrangere et møte der vi kan lytte til bekymringene deres, skriver selskapet i eposten.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Fjern flaskehalsene!
@Terje SundsbøDet kan godt vere at Sve tar æra, men det var tross alt Regjeringa, inkludert Sigbjørn Gjelsvik, som plasserte Møreaksen ...
Terje Sundsbø 6 timer siden Fjern flaskehalsene!
@Geir Ole SætremyrI Sunnmørsposten tar Frank Sve (Frp) æren for å ha stoppet Møreaksen. Det har gitt tidenes laveste tildeling til M&R ...
Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Fjern flaskehalsene!
@Terje SundsbøSigbjørn Gjelsvik som uttalte dette til RB, og artikkelen ligg også hos Sunnmørsposten.Så er det også slik at Regjeringa la ...
Terje Sundsbø 8 timer siden Fjern flaskehalsene!
@Geir Ole SætremyrEller var det at Frank Sve (Frp) fikk flyttet pengene fra Fergefri E39 på Vestlandet til gigantiske jernbaneprosjekter på Østlandet?
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Fjern flaskehalsene!
@Terje SundsbøEr det krigen i Ukraina som er årsaka til at Vik til Molde og Breivika til Ørskogfjellet vart lagt I ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Fjern flaskehalsene!
De som ikke tror på Møreaksen må i hvert fall starte å tro på at fergeleiet flyttes vekk fra Molde ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse