Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Redaksjonen
Artikkel
23 februar 2021 09:32
Del på Facebook
– Dette har vi kjempet for i et år, sier Aps førstekandidat til Stortinget, Per Vidar Kjølmoen. Foto: Møre og Romsdal Arbeiderparti
– Dette har vi kjempet for i et år, sier Aps førstekandidat til Stortinget, Per Vidar Kjølmoen. Foto: Møre og Romsdal Arbeiderparti
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Jubelen står i taket i Møre og Romsdal Arbeiderparti etter at fem partier er blitt enige om å halvere fergetakstene.

– Dette har vi kjempet for i et år, sier Aps førstekandidat til Stortinget, Per Vidar Kjølmoen.

Det ble sent i går kveld enighet mellom Ap, Frp, Sp, SV og Rødt om et forslag om fergepriser.

Forslaget ble lansert av Møre og Romsdal Arbeiderparti.

– I fjor høst sendte vi inn forslag til Arbeiderpartiets programkomité om halverte fergetakster i hele Norge. Først fikk vi gjennomslag i eget parti, og resten er historie. I dag blir det fest i hele Møre og Romsdal Arbeiderparti. I fjor var halvering av fergetakstene noe fylkespartiet sto alene om. Nå blir det nasjonal politikk!, sier Kjølmoen.

Det er klart at stortingsgruppene i Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt kommer til å fremme et felles forslag om fergepriser i Stortinget i dag 23. februar.

«Stortinget ber regjeringen komme tilbake i revidert nasjonalbudsjett 2021 med forslag til reduserte fergetakster allerede for inneværende år, og en forpliktende plan for halvering av fergepriser på både riksveg- og fylkesvegsamband. Løsninger for lavere takster for pendlere skal prioriteres og reduksjonen skal finansieres av staten.»

Forslaget vil bli stemt over i forbindelse med behandlingen av økonomiske tiltak i møte med pandemien, som skal opp i Stortinget 23. februar 2021.

– En halvering av fergetakstene vil ha svært stor betydning for Møre og Romsdal. Når forslaget er gjennomført, vil folk og næringsliv spare over en kvart milliard kroner – hvert år, sier Kjølmoen

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse