Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
03 april 2021 10:00
Del på Facebook
Situasjonen for luftfartsbransjen kan nesten ikke bli verre slik den er nå, sier flyanalytiker. Illustrasjonsfoto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Situasjonen for luftfartsbransjen kan nesten ikke bli verre slik den er nå, sier flyanalytiker. Illustrasjonsfoto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

UD forlenget i forrige uke rådet om å unngå unødvendige reiser utenlands til 15. mai. Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs frykter en ytterligere forlengelse.

– Jeg blir ikke overrasket om det forlenges til juni, og det kan bli meget alvorlig for flyselskapene. Hvis folk ikke får reise utenlands, så mister selskapene store inntekter, sier Elnæs til E24/VG.

Flyanalytikeren sier at situasjonen nå nesten ikke kan bli verre for bransjen. Han mener det kan ligge an til en ny runde med statlig finansiering eller emisjoner for å få bukt med den alvorlige finansielle situasjonen bransjen befinner seg i.

SAS har imidlertid sett en økende optimisme i markedet, ved at nordmenn bestiller turer mot slutten av sommeren og høsten. Flyselskapet planlegger å øke aktivitetsnivået i takt med at samfunnet trolig gradvis gjenåpnes utover sommeren, sier pressesjef John Eckhoff i SAS.

– Vi vurderer etterspørselen løpende og hadde planlagt åpning av nye ruter over påske. Nå må vi se hvordan reiserådene utvikler seg, sier han.

Widerøe sier at de satser fullt på sommeren, og de tror at nordmenn må belage seg på en ny sommer preget av norgesferie.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse