Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
06 april 2021 17:00
Del på Facebook
Stadig flere kjøper elbil, viser tall over salget av nye biler i mars. Foto: Gorm Kallestad / NTB
Stadig flere kjøper elbil, viser tall over salget av nye biler i mars. Foto: Gorm Kallestad / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Salget av nye biler i mars lå hele 23,1 prosent over samme måned i fjor. Halvparten av alle nye biler som ble solgt, går kun på strøm.

I alt ble det solgt 15.321 nye personbiler i mars. Av disse var 82 prosent elbiler eller ladbare hybridbiler. Dersom vanlige hybridbiler legges til, utgjorde disse gruppene av biler nesten 90 prosent av nybilsalget i mars, viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Av det totale salget var 8.618 elbiler, noe som betyr at flere enn annenhver solgte nybil i mars går utelukkende på strøm. Dette er en økning på 23,7 prosent fra samme måned i fjor.

Salget av nye dieselbiler i mars gikk ned 40 prosent sammenlignet med mars 2020. Det ble bare solgt 723 dieselbiler i løpet av måneden.

– Vi ser en tendens til at dieselbilene sakte, men sikkert mister sin betydning i markedet. Og salget av rene bensin- og dieselbiler utgjorde kun 9,5 prosent av nybilsalget i mars. Det er en svært lav andel og helt unikt sammenlignet med andre land, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i OFV.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse