Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
07 april 2021 09:14
Del på Facebook
Det nederlandske lasteskip Eemslift Hendrik fikk slagside i Norskehavet mandag, og hele mannskapet er evakuert. Foto: Redningshelikopter Florø/ Hovedredningssentralen Sør-Norge / NTB
Det nederlandske lasteskip Eemslift Hendrik fikk slagside i Norskehavet mandag, og hele mannskapet er evakuert. Foto: Redningshelikopter Florø/ Hovedredningssentralen Sør-Norge / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bergingen av det nederlandske lasteskipet i drift vest for Ålesund, er utsatt til torsdag. Faren er liten for at skipet skal gå på grunn, ifølge Kystverket.

Det ble tidligere meldt at bergingen skulle starte onsdag ettermiddag. På grunn av værforholdene i området rundt skipet Eemslift Hendrika er det imidlertid besluttet å utsette bergingsaksjonen til torsdag morgen, skriver Kystverket i en pressemelding.

– Liv og helse er alltid førsteprioritet under en hendelse som dette, og det må være trygt å gjennomføre bergingen, sier beredskapsdirektør Hans Petter Mortensholm.

Det er gjort beregninger av hvilken vei skipet driver, og disse undersøkelsene viser at det er liten fare for at skipet kan gå på grunn. Derfor anses det som trygt å vente til torsdag.

Det er dessuten meldt langt bedre vær torsdag, påpeker Kystverket.

Mannskap skal fires ned

Et redningshelikopter var onsdag formiddag på befaring rundt havaristen. Når bergingsaksjonen kan starte, skal fire spesialtrente personell fra Nederland fires ned på skipet, ta imot slepetau og feste dem til båten.

Onsdag lå skipet rundt 40 nautiske mil vest for Ålesund, men bare rundt 30 nautiske mil fra land, noe som tilsvarer om lag 50 kilometer. Været var onsdag noe bedre enn det har vært tidligere. Det var onsdag tidvis 6–8 meter høye bølger, liten til stiv kuling og snøvær.

Slepebåtene BB Ocean og Normand Drott ligger ved det drøyt 5.000 tonn store lasteskipet i påvente av at det skal klargjøres for sleping.

Eemslift Hendrika har rundt 350 tonn tungolje og 50 tonn diesel om bord.

Båt skled av dekk

Skipet drev tirsdag kveld sørover med en fart på 1,5 til 2 knop og med slagside på 45 til 50 grader. Etter at den ene av båtene på dekket, AQS Tor, falt av tirsdag, stabiliserte fartøyet seg noe, og faren for at det skal kantre kan være redusert.

Eemslift Hendrika var lastet med servicebåter til bruk i oppdrettsnæringen. Den nederlandske båten sendte ut nødsignal mandag formiddag. Den skulle til Trøndelag da lasten forskjøv seg, og mandag kveld mistet skipet all motorkraft og har vært i drift siden.

Det er satt i gang en privat redningsaksjon for å berge AQS Tor, opplyser administrerende direktør Terje Andreassen i Moen Marin til Skipsrevyen.

Ser ut til å ha klart seg bra

På utsiden ser AQS Tor ut til å ha klart seg bra, men det kan være skader som ikke kan ses foreløpig. Båten lå onsdag formiddag rundt 20 nautiske mil sørvest for Stad, ifølge nettstedet.

Slepebåten Stad Sløvåg er ankommet stedet, men mannskapet vil se an værsituasjonen før de forsøker å gå om bord i båten, skriver IntraFish.

– Vi er der nå, og mannskapet vårt skal gjøre en vurdering snart rundt hvorvidt de skal gå inn eller vente litt. Om vi går om bord for å koble oss opp, avhenger blant annet av værforholdene, bevegelse i sjøen og lignende, sa daglig leder i Stad Sjøtransport, Per Wilhelm Saltvedt, som eier slepebåten Stad Sløvåg, til IntraFish i 11.15-tiden.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 27 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 57 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Hans-Peter Kaaresen 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnFøyer seg inn i en lang rekke av tilsvarende........."Pompel og Pilt" fortsetter som bidragsytere i underholdningsbransjen.  Teoriene deres er det ...
Anne Mari Sandshamn 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Rasmuss >Rassmussen og Terje Sundsbø påstår følgende sitat, kopiert direkte fra leserinnlegg : " Det finnes flere ferdige fergeavløsningsprosjekter både ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse