Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Redaksjonen
Artikkel
19 april 2021 09:22
Del på Facebook
«Tustna» i sambandet Seivika–Tømmervåg på vei over Talgsjøen. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
«Tustna» i sambandet Seivika–Tømmervåg på vei over Talgsjøen. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Transport- og kommunikasjonskomiteen avgav nylig innstilling om ferjeforslaget fra Senterpartiet om å reformere finansieringen av ferje- og hurtigbåttilbudet.

Uten støtte fra hverken regjeringspartiene, Frp, Ap eller SV fikk ikke Senterpartiet flertall for noen av fremleggene sine i komiteen, dermed får partiet heller ikke flertall i Stortinget når saken skal opp den 20. april.

– Vi i Senterpartiet har i alle år kjempet for billigere ferje og hurtigbåt, og nå har også Frp og andre begynt å love billigere billetter. Men det er ikke nok bare å skryte av dette, vi må faktisk ha forpliktende vedtak i Stortinget, sier Jenny Klinge, stortingsrepresentant for Senterpartiet.

Både Klinge, som er førstekandidat på listen til Senterpartiet i Møre og Romsdal til høstens stortingsvalg, og tredjekandidat Per Ivar Lied mener at Frp ikke har noe truverdigheit i ferjepolitikken.

– Et gedigent ferjeopprør var resultatet etter at Frp hadde sitte seks år i regjering med ansvar for både finans- og samferdselpolitikken. De hadde alle muligheter til å gjøre noe med billettprisene da, sier Per Ivar Lied. – Ferjeopprøret kom fordi Frp i regjering ikke gjorde noe mens de hadde sjansen. Tvert imot økte ferjeprisene mye med Frp i regjering.

Lied forteller at Senterpartiet vil starte med å gi gratis ferje og hurtigbåt til samfunn uten veisamband til fastlandet og vurdere dette til ferjesamband med under 100 000 passasjerer årlig.

– Om ikke alt blir gratis med en gang, må billettprisene uansett ned. Og vi mener det må innføres en nasjonal makspris for pendlere som er avhengige av ferje- og hurtigbåttilbudet, sier Lied.

Klinge legger vekt på at Frp ikke har gjort fremlegg om å gjøre ferjene gratis.

– Frp har i steden gjort fremlegg om at regjeringen skal legge fram forslag om dette til neste år. Når Frp har hatt ansvaret for alle statsbudsjett siden 2013 uten å gjøre noe, er det grunn til å tro at det er de sterke meningsmålingene for Senterpartiet som gjør at Frp nå plutselig begynner å tale mot sentralisering og for billigere ferje. Jeg mener velgerne slik sett gjør en veldig god jobb med å løfte viktige saker og få gjentatte partier til å si at de vil gjøre som oss i Senterpartiet. Man skal ikke undervurdere det politiske påtrykket som blir skapt på den måten, sier Klinge.

– Men for at vi skal få flertall for viktige saker på Stortinget, trengs det et nytt stortingflertall med Senterpartiet i regjering, sier hun. - Jeg har veldig lyst til å få med meg både Per Ivar Lied og andrekandidat Geir Inge Lien på Stortinget til høsten. Det vil innebære at vi går fra en representant til tre representanter fra Senterpartiet i Møre og Romsdal. Da har vi godt grunnlag for å få stoppe sentraliseringen og tilrettelegge for mer utviklingen i hele fylket.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Hans-Peter Kaaresen 10 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøFylkeskommunen har adskillig flere "alvorlige" (som du skriver) problemer enn Møreaksen å ta seg av.  Særinteressene i Møreaksen har splittet ...
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Naturvernforbundet deltok som tilhøyrar på konferansen vel vitande at dette var lobbyverksemd.Vi var der for å plukke opp styringssignal, først ...
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEnten det er Stortinget si samansetning, eller det er meir eller mindre nøytrale meiningsmålingar så er det til sjuande og ...
Terje Sundsbø 20 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrStortinget er ikke basert på meningsmålinger, men på valgresultat. Partiene Høyre, Senterpartiet, Venstre, KrF og Arbeiderpartiet prioriterte Møreaksen under NTP-behandlingen ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse