Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
14 august 2021 09:36
Del på Facebook
– Hvis Norge skal si nei, stoppe vår aktivitet og trekke oss ut, fylles bare olje- og gassbehovet av andre land som ikke har fokus på klima og teknologiutvikling, sier Arbeiderparti-leder Jonas Gahr Støre. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
– Hvis Norge skal si nei, stoppe vår aktivitet og trekke oss ut, fylles bare olje- og gassbehovet av andre land som ikke har fokus på klima og teknologiutvikling, sier Arbeiderparti-leder Jonas Gahr Støre. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ap-leder Jonas Gahr Støre lover full gass i kampen mot klimaendringene, men setter likevel bremsen på CO2-avgiften for å holde drivstoffprisene nede.

– I en situasjon hvor ikke alle har tilgang på nullutslippskjøretøy og ladestasjoner i store deler av landet, er det rimelig at vi på det området tar en noe saktere innfasing av avgiften på drivstoff, sier Støre til Dagens Næringsliv

Ap sier også nei til å sette en sluttdato for norsk olje og gassproduksjon, og vil heller ikke si nei til leting etter nye felt.

– Hvis vi stenger ned, sier en sluttdato, så får ikke folk en jobb. Det blir sosial uro, opprør. Da klarer vi ikke å komme videre, sier Støre.

Han sier det er både historisk, teknologisk og klimamessig feil å sette en sluttdato.

– Verden trenger olje og gass fremover mens vi går over til fornybar, og til annet enn energiproduksjon. Hvis Norge skal si nei, stoppe vår aktivitet og trekke oss ut, fylles bare olje- og gassbehovet av andre land som ikke har fokus på klima og teknologiutvikling. Det er ikke bra for klimaet, sier Ap-lederen.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse