Annonse
Kurt Helge Røsand
Artikkel
Kurt Helge Røsand
26 august 2021 09:30
Del på Facebook
Foto: Hurtigruten
Foto: Hurtigruten
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hurtigruten Expeditions er endelig i gang med sine ekspedisjonscruise langs norskekysten. Fredag kveld anløper hybriddrevne «Otto Sverdrup» Kristiansund på sin jomfrutur.

MS «Otto Sverdrup» er tidligere MS «Finnmarken» som er oppgradert med batteripakker og grønn teknologi. Skipet la ut på jomfruseilas fra Hamburg tidligere denne uka og seiler via Esbjerg og Stavanger til Nordvestlandet.

Atlanterhavsveien

Fredag ettermiddag skal skipet innom Molde og slippe av passasjerer som skal oppleve Atlanterhavsveien før de går om bord igjen i Kristiansund. «Otto Sverdrup» skal ligge til kai på Devoldholmen fra kl. 19.15 frem til avreise kl. 22 fredag kveld. Da går reisen videre til Lofoten og Nordkapp, før skipet snur sørover. Cruiset varer i totalt 14 dager.

Fullvaksinerte

– Ved full kapasitet kan skipet ta 554 passasjerer. På dette cruiset vil det være straks over 300 passasjerer, de fleste tyskere, i tillegg til et mannskap på rundt 150. Både passasjerer og mannskap er fullvaksinerte, sier Erika Indergaard, markedsansvarlig i Kristiansund og Nordmøre Havn.

Dette blir det andre cruiseanløpet til Kristiansund siden cruisetrafikken ble gjenopptatt etter at pandemien slo til for fullt i mars 2020. «Otto Sverdrup» kommer tilbake jevnlig utover høsten, og fra september anløper også søsterskipet MS «Maud» (tidligere MS «Trollfjord»), som seiler ut fra britiske Dover med en litt annen rute langs norskekysten.

Nytt anløp lørdag

– Lørdag kan vi også ønske «World Voyager» velkommen tilbake til Kristiansund, bare en uke etter forrige anløp. Skipet skal legge til på Devoldholmen lørdag morgen og seiler videre klokken 14, sier Indergaard.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 3 dager siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse