Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Redaksjonen
Artikkel
26 august 2021 09:30
Del på Facebook
Foto: Hurtigruten
Foto: Hurtigruten
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hurtigruten Expeditions er endelig i gang med sine ekspedisjonscruise langs norskekysten. Fredag kveld anløper hybriddrevne «Otto Sverdrup» Kristiansund på sin jomfrutur.

MS «Otto Sverdrup» er tidligere MS «Finnmarken» som er oppgradert med batteripakker og grønn teknologi. Skipet la ut på jomfruseilas fra Hamburg tidligere denne uka og seiler via Esbjerg og Stavanger til Nordvestlandet.

Atlanterhavsveien

Fredag ettermiddag skal skipet innom Molde og slippe av passasjerer som skal oppleve Atlanterhavsveien før de går om bord igjen i Kristiansund. «Otto Sverdrup» skal ligge til kai på Devoldholmen fra kl. 19.15 frem til avreise kl. 22 fredag kveld. Da går reisen videre til Lofoten og Nordkapp, før skipet snur sørover. Cruiset varer i totalt 14 dager.

Fullvaksinerte

– Ved full kapasitet kan skipet ta 554 passasjerer. På dette cruiset vil det være straks over 300 passasjerer, de fleste tyskere, i tillegg til et mannskap på rundt 150. Både passasjerer og mannskap er fullvaksinerte, sier Erika Indergaard, markedsansvarlig i Kristiansund og Nordmøre Havn.

Dette blir det andre cruiseanløpet til Kristiansund siden cruisetrafikken ble gjenopptatt etter at pandemien slo til for fullt i mars 2020. «Otto Sverdrup» kommer tilbake jevnlig utover høsten, og fra september anløper også søsterskipet MS «Maud» (tidligere MS «Trollfjord»), som seiler ut fra britiske Dover med en litt annen rute langs norskekysten.

Nytt anløp lørdag

– Lørdag kan vi også ønske «World Voyager» velkommen tilbake til Kristiansund, bare en uke etter forrige anløp. Skipet skal legge til på Devoldholmen lørdag morgen og seiler videre klokken 14, sier Indergaard.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Hans-Peter Kaaresen 12 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøFylkeskommunen har adskillig flere "alvorlige" (som du skriver) problemer enn Møreaksen å ta seg av.  Særinteressene i Møreaksen har splittet ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Naturvernforbundet deltok som tilhøyrar på konferansen vel vitande at dette var lobbyverksemd.Vi var der for å plukke opp styringssignal, først ...
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEnten det er Stortinget si samansetning, eller det er meir eller mindre nøytrale meiningsmålingar så er det til sjuande og ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrStortinget er ikke basert på meningsmålinger, men på valgresultat. Partiene Høyre, Senterpartiet, Venstre, KrF og Arbeiderpartiet prioriterte Møreaksen under NTP-behandlingen ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse