Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Redaksjonen
Artikkel
29 september 2021 14:21
Del på Facebook
Foto: KNT
Foto: KNT
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

1. oktober åpner alle KNT sine hytter etter at det har vært reservasjoner, til tider stengte hytter og strenge tiltak siden mars 2020.

– Dette er en gledens dag, sier daglig leder Roar Halten i Kristiansund og Nordmøre Turistforening.

Foreningen har, i likhet med resten av landet, ventet på denne dagen i nesten 19 måneder.

Nå kan fjellturisten igjen dra fra hytte til hytte, uten å tenke på at det må reserveres eller at meteren må holdes mellom personer. Borte blir ordet kohorter, og turgrupper av alle slag kan igjen ferdes fritt i fjellheimen uten å tenke på de strenge restriksjonene som har vært.

En sommer uten utbrudd

Gode tiltak og rutiner har, sammen med en god porsjon flaks, gjort at det ikke har vært registrert noen utbrudd på noen av KNT sine hytter. «Vi er takknemlige for den innsatsen som våre hyttetilsyn og øvrige dugnadsfolk har gjort i den vanskelige tiden vi har lagt bak oss. Vi er også svært imponert over hvor flinke våre gjester har vært til å følge de råd og restriksjoner som har vært i forbindelse med koronapandemien», sier Roar Halten.

Lokale råd må overholdes

Norge er åpnet, og alle restriksjoner knyttet til pandemien er over. Men KNT oppfordrer alle til å følge lokale råd og tiltak, og til å sette seg inn i de enkelte kommunenes smittevernsoppdateringer. Det er fortsatt viktig med god hygiene og å holde seg hjemme om man er syk.

Fakta om Kristiansund og Nordmøre Turistforening (KNT)

KNT er en av landets eldste turistforeninger. Siden 1888 har foreningen sørget for at fjellturister har en plass å bo i fjellheimen, i tillegg til at de også har merka stier å følge. På Nordmøre og tilgrensende strøk har KNT 26 hytteanlegg – fordelt på ytre Nordmøre, Trollheimen og Sunndalsfjella og Dovrefjel. De fleste er selvbetjente, men fire av anleggene er betjente i sommersesongen. Dette er Vangshaugen, Aursjøhytta, Innerdalshytta og Todalshytta. KNT står også bak en av DNT sine SignaTUR, som er spesielt utvalgte kvalitetsturer. Fjordruta er med sine 13 hytter, 150 km løypenett og 12 dagers tur en av disse SignaTURene.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 3 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Terje Sundsbø 3 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu skjønner åpenbart ikke hva du selv skriver. Du har helt rett i at Møreaksen er strekningen Ålesund-Molde. På samme ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse