Annonse
KSU – Vipps – desktop
Redaksjonen
Artikkel
Redaksjonen
15 oktober 2021 09:42
Del på Facebook
Vikan havn på Smøla, slik man tenker seg hvordan det kan bli. Illustrasjon: Hobøl Consulting / Kristiansund og Nordmøre Havn
Vikan havn på Smøla, slik man tenker seg hvordan det kan bli. Illustrasjon: Hobøl Consulting / Kristiansund og Nordmøre Havn
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Møre og Romsdal fylkeskommune har nylig levert en businesscase – et forretningsgrunnlag – for et produksjonsanlegg for hydrogen i Vikan havn på Smøla, skriver fylkeskommunen på sine nettsider.

– Businesscaset viser at det ligger til rette for et slikt anlegg på Smøla, dersom noen kan bruke hydrogenet – og dersom det vi har forutsett er på plass, sier Lina Vassdal, rådgiver energi i Møre og Romsdal fylkeskommune.

Businesscaset, som er en del av fylkeskommunen sin deltagelse i Interreg-prosjketet G-PaTRA (Green Passenger Transport in Rural Areas) er laget som et underlag for dem som planlegger produksjonsanlegg for hydrogen i Vikan havn på Smøla, og som vil vurdere om det er lønnsomt å investere.

«Det er fortsatt mye som må på plass før et produksjonsanlegg for hydrogen kan bli realisert, men det er mulig å gjøre det lønnsomt. Og det kan være et stort bidrag til bedre miljø med mindre forurensning», ifølge businesscaset.

Føresettingar som må være på plass, er:

  • Tilgjengelig areal (vurderes som oppfylt): Vikan industripark er på 54.600 m2, mens det for produksjonsanlegget er behov for 1.400 m2.
  • Tilgang på grønn energi (vurderes som oppfylt): Smøla vindenergipark kan levere 100 prosent nullutslippsenergi.
  • Brukere av hydrogen (vurderes som delvis oppfylt): Det er per i dag ingen brukere av hydrogen. Det er forventet at den maritime aktiviteten i Vikan vil øke.
  • Brukere av biproduktene varme og oksygen (vurderes som delvis oppfylt): Dagens oppdrettanlegg på Smøla og planlagt industri i Vikan med smolt-, oppdretts- og slakteanlegg, vil kunne gjøre seg nytte av biproduktene varme og oksygen.
  • Teknisk modning (vurderes som delvis som oppfylt): Det er få skip, båter, busser og lastebiler som kan benytte hydrogen som drivstoff i dag, selv om det er teknisk mulig.
  • Tiltrekkende og konkurransedyktig pris (vurderes som oppfylt): Produksjonsanlegget må bli lagt til Vikan for å få hydrogen til en pris som er forlokkende.
  • Lønnsamheit (vurderes som oppfylt): Må produsere og selge minst 1.000 kilo per dag til minimum 50 kr. per kilo – og må få avsetning på biproduktene.

I rapporten blir det konkludert med at:

  • Vikan havn vil være et knutepunkt for fartøy som seiler langs norskekysten. Den geografiske plasseringen er god både for påfyll av drivstoff og for eksport.
  • For å få en lønnsom produksjon, må produksjonsvolumet bli skalert opp mer enn tidligere estimat har tatt høyde for. Men etter hvert som den teknologiske utviklingen tar nye steg, kan lønnsamheita bli bedre.
  • Produksjonsvolumet er tedd tilknyttet kostnadene, og det er usikkert hvilke etterspørsel det er for hydrogen i regionen.
  • For å øke sjansene for lønnsamheit, må biprodukt selges for å generere inntekt. Prosjektet må i fremtiden inngå avtaler om salg med lokal industri. Det vil også være av interesse å utforske om det er mulig å ha en strømleverandør, for eksempel Statkraft, som deleier av hydrogenanlegget for å sikre gode- og langsiktige strømavtaler.

Møre og Romsdal fylkeskommune har fått midler gjennom EU-PROSJEKTET G-PaTRA for å lage businesscaset. 13 partnere fra Storbritannia, Nederland, Danmark, Tyskland, Norge og Belgia deltar i G-PaTRA.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 7 timer siden Demokratiets veivalg
Noen på Sunnmøre har ingen ting imot fortsatt ferge til Aukra, Otrøya og over Romsdalsfjorden. Da har de sikkert heller ...
Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøLogikken som SVV har er at ein startar å bygge den delstrekninga som har lengst byggetid. Og det er?
Terje Sundsbø 21 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrSVV har konsekvent hatt som målsetting at hele Fergefri E39 Ålesund-Molde, dvs. både trinn 1 og 2, skal ferdigstilles samtidig. ...
Terje Sundsbø 21 timer siden Slutt med svada Sve!
@Arne AlmaasSamferdselspolitikk må bygge på fakta. Du har imidlertid diktet opp egne tall, isteden for å bruke tallene fra KS2-analysen. Flott ...
Arne Almaas 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje Sundsbø Jeg ser at i siste klipp jeg la inn, så har ÅDT ganget seg opp. Men uansett så er tallene ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøSVV har vore flink med å sette opp tidsakser mellom oppstart og opning av dei ulike delstrekningane.Du kan starte med ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse