Møre og Romsdal fylkeskommune har nylig levert en businesscase – et forretningsgrunnlag – for et produksjonsanlegg for hydrogen i Vikan havn på Smøla, skriver fylkeskommunen på sine nettsider.
– Businesscaset viser at det ligger til rette for et slikt anlegg på Smøla, dersom noen kan bruke hydrogenet – og dersom det vi har forutsett er på plass, sier Lina Vassdal, rådgiver energi i Møre og Romsdal fylkeskommune.
Businesscaset, som er en del av fylkeskommunen sin deltagelse i Interreg-prosjketet G-PaTRA (Green Passenger Transport in Rural Areas) er laget som et underlag for dem som planlegger produksjonsanlegg for hydrogen i Vikan havn på Smøla, og som vil vurdere om det er lønnsomt å investere.
«Det er fortsatt mye som må på plass før et produksjonsanlegg for hydrogen kan bli realisert, men det er mulig å gjøre det lønnsomt. Og det kan være et stort bidrag til bedre miljø med mindre forurensning», ifølge businesscaset.
Føresettingar som må være på plass, er:
- Tilgjengelig areal (vurderes som oppfylt): Vikan industripark er på 54.600 m2, mens det for produksjonsanlegget er behov for 1.400 m2.
- Tilgang på grønn energi (vurderes som oppfylt): Smøla vindenergipark kan levere 100 prosent nullutslippsenergi.
- Brukere av hydrogen (vurderes som delvis oppfylt): Det er per i dag ingen brukere av hydrogen. Det er forventet at den maritime aktiviteten i Vikan vil øke.
- Brukere av biproduktene varme og oksygen (vurderes som delvis oppfylt): Dagens oppdrettanlegg på Smøla og planlagt industri i Vikan med smolt-, oppdretts- og slakteanlegg, vil kunne gjøre seg nytte av biproduktene varme og oksygen.
- Teknisk modning (vurderes som delvis som oppfylt): Det er få skip, båter, busser og lastebiler som kan benytte hydrogen som drivstoff i dag, selv om det er teknisk mulig.
- Tiltrekkende og konkurransedyktig pris (vurderes som oppfylt): Produksjonsanlegget må bli lagt til Vikan for å få hydrogen til en pris som er forlokkende.
- Lønnsamheit (vurderes som oppfylt): Må produsere og selge minst 1.000 kilo per dag til minimum 50 kr. per kilo – og må få avsetning på biproduktene.
I rapporten blir det konkludert med at:
- Vikan havn vil være et knutepunkt for fartøy som seiler langs norskekysten. Den geografiske plasseringen er god både for påfyll av drivstoff og for eksport.
- For å få en lønnsom produksjon, må produksjonsvolumet bli skalert opp mer enn tidligere estimat har tatt høyde for. Men etter hvert som den teknologiske utviklingen tar nye steg, kan lønnsamheita bli bedre.
- Produksjonsvolumet er tedd tilknyttet kostnadene, og det er usikkert hvilke etterspørsel det er for hydrogen i regionen.
- For å øke sjansene for lønnsamheit, må biprodukt selges for å generere inntekt. Prosjektet må i fremtiden inngå avtaler om salg med lokal industri. Det vil også være av interesse å utforske om det er mulig å ha en strømleverandør, for eksempel Statkraft, som deleier av hydrogenanlegget for å sikre gode- og langsiktige strømavtaler.
Møre og Romsdal fylkeskommune har fått midler gjennom EU-PROSJEKTET G-PaTRA for å lage businesscaset. 13 partnere fra Storbritannia, Nederland, Danmark, Tyskland, Norge og Belgia deltar i G-PaTRA.