Annonse
Annonse
Redaksjonen
Artikkel
15 oktober 2021 09:42
Vikan havn på Smøla, slik man tenker seg hvordan det kan bli. Illustrasjon: Hobøl Consulting / Kristiansund og Nordmøre Havn
Vikan havn på Smøla, slik man tenker seg hvordan det kan bli. Illustrasjon: Hobøl Consulting / Kristiansund og Nordmøre Havn

Møre og Romsdal fylkeskommune har nylig levert en businesscase – et forretningsgrunnlag – for et produksjonsanlegg for hydrogen i Vikan havn på Smøla, skriver fylkeskommunen på sine nettsider.

– Businesscaset viser at det ligger til rette for et slikt anlegg på Smøla, dersom noen kan bruke hydrogenet – og dersom det vi har forutsett er på plass, sier Lina Vassdal, rådgiver energi i Møre og Romsdal fylkeskommune.

Businesscaset, som er en del av fylkeskommunen sin deltagelse i Interreg-prosjketet G-PaTRA (Green Passenger Transport in Rural Areas) er laget som et underlag for dem som planlegger produksjonsanlegg for hydrogen i Vikan havn på Smøla, og som vil vurdere om det er lønnsomt å investere.

«Det er fortsatt mye som må på plass før et produksjonsanlegg for hydrogen kan bli realisert, men det er mulig å gjøre det lønnsomt. Og det kan være et stort bidrag til bedre miljø med mindre forurensning», ifølge businesscaset.

Føresettingar som må være på plass, er:

  • Tilgjengelig areal (vurderes som oppfylt): Vikan industripark er på 54.600 m2, mens det for produksjonsanlegget er behov for 1.400 m2.
  • Tilgang på grønn energi (vurderes som oppfylt): Smøla vindenergipark kan levere 100 prosent nullutslippsenergi.
  • Brukere av hydrogen (vurderes som delvis oppfylt): Det er per i dag ingen brukere av hydrogen. Det er forventet at den maritime aktiviteten i Vikan vil øke.
  • Brukere av biproduktene varme og oksygen (vurderes som delvis oppfylt): Dagens oppdrettanlegg på Smøla og planlagt industri i Vikan med smolt-, oppdretts- og slakteanlegg, vil kunne gjøre seg nytte av biproduktene varme og oksygen.
  • Teknisk modning (vurderes som delvis som oppfylt): Det er få skip, båter, busser og lastebiler som kan benytte hydrogen som drivstoff i dag, selv om det er teknisk mulig.
  • Tiltrekkende og konkurransedyktig pris (vurderes som oppfylt): Produksjonsanlegget må bli lagt til Vikan for å få hydrogen til en pris som er forlokkende.
  • Lønnsamheit (vurderes som oppfylt): Må produsere og selge minst 1.000 kilo per dag til minimum 50 kr. per kilo – og må få avsetning på biproduktene.

I rapporten blir det konkludert med at:

  • Vikan havn vil være et knutepunkt for fartøy som seiler langs norskekysten. Den geografiske plasseringen er god både for påfyll av drivstoff og for eksport.
  • For å få en lønnsom produksjon, må produksjonsvolumet bli skalert opp mer enn tidligere estimat har tatt høyde for. Men etter hvert som den teknologiske utviklingen tar nye steg, kan lønnsamheita bli bedre.
  • Produksjonsvolumet er tedd tilknyttet kostnadene, og det er usikkert hvilke etterspørsel det er for hydrogen i regionen.
  • For å øke sjansene for lønnsamheit, må biprodukt selges for å generere inntekt. Prosjektet må i fremtiden inngå avtaler om salg med lokal industri. Det vil også være av interesse å utforske om det er mulig å ha en strømleverandør, for eksempel Statkraft, som deleier av hydrogenanlegget for å sikre gode- og langsiktige strømavtaler.

Møre og Romsdal fylkeskommune har fått midler gjennom EU-PROSJEKTET G-PaTRA for å lage businesscaset. 13 partnere fra Storbritannia, Nederland, Danmark, Tyskland, Norge og Belgia deltar i G-PaTRA.

Du må være logget inn for å kommentere.


Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Siste kommentarer

Kl. 08:10: Bedriftsbesøk hos eSEA Marine AS i Kristiansund. Offshorebedrift som blant annet jobber med å hente opp avfall frå ...
Geir Gerhard Greger 4 dager siden Grødahl: – Flott at Geir engasjerer seg
Hei, Arne. Tusen takk for oppklaring og svar på mitt innlegg. Jeg hadde ikke fått med meg at kirurgien skal forsette ...
Det er jo nettopp det norske politikere vil. Især AP. Som står bak helseforetaksmodellen. Bygge ned det norske helsevesenet og ...
Vidar Hölm 4 dager siden Næringskonferanse på Smøla
Håper fastlandsforbindelse var et av temaene. 
Petter E. Olsen 5 dager siden Det einaste som er destruktivt er Møreaksen!
Kan Dahl & Co begynne å se på en fastlandsforbindelse via undersjøisk tunnel i området Aukra-Hollingsholmen? Det er sjødybder godt ...
Espen Heitmann 5 dager siden Ap halverer fergetakstene, Frp sutrer
Det er bra nå Kjølmoen, denne kampen tapte du da nesten doblet fergetakstene og skapte fergeopprøret, du klarer ikke og ...
Annonse

Hva skjer

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansund og omegn. Det er gratis å legge til oppføring i kalenderen.

Trykk her for å legge til arrangement

Trykk her for kalender i litt større format og tilknyttede artikler og annonserte arrangementer.

Annonse

Våre utvalgte