Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
06 november 2021 14:52
Del på Facebook
Ap-Sp-regjeringen foreslår kutt i ferjeprisene fra nyttår. Foto: Marianne Løvland / NTB
Ap-Sp-regjeringen foreslår kutt i ferjeprisene fra nyttår. Foto: Marianne Løvland / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Regjeringen vil bruke nesten én milliard kroner på å redusere ferjeprisene fra nyttår, men møter kritikk for å overselge budskapet.

– Vi skal gjøre et kraftfullt grep på ferjepriser, hvor vi skal redusere dem med 30 prosent. Vi bruker samlet sett nær innpå en milliard kroner, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) til VG.

Priskuttet på 30 prosent er sammenlignet med takstene som gjaldt ved nyttår.

Men så sent som 1. juli ble ferjeprisene satt ned med 25 prosent. Regjeringen foreslår altså å kutte takstene enda litt mer fra nyttår. Spørsmålet er hvor mye?

– Lureri

Frps Terje Halleland reagerer kraftig på regjeringen skryter på seg et kutt på hele 30 prosent.

– Det er rent lureri og å føre folk bak lyset, mener han og beregner regjeringens kutt til å være 5 prosent.

I februar gikk nesten hele den daværende opposisjonen sammen om å pålegge regjeringen å legge en plan for å halvere ferjeprisene allerede i år. Både Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Fremskrittspartiet stilte seg bak, i tillegg til SV og Rødt.

Etter at Frp hadde forhandlet med Solberg-regjeringen om revidert nasjonalbudsjett i vår, landet kuttet på 25 prosent fra 1. juli.

Halleland mener det ville være riktigere om regjeringen sammenlignet med prisene de reisende betaler i dag.

– Vi er ærlige!

Samferdselsministeren avviser blankt at de fører noen bak lyset.

– Vi har vært tydelige og ærlige, sier Nygård via sin politiske rådgiver til NTB.

Han viser til formuleringen i Hurdalsplattformen, der Arbeiderpartiet og Senterpartiet lover å redusere takstene med 50 prosent sammenlignet med nivået fra 1. januar 2021.

– I motsetning til den forrige regjeringen har vi tenkt å få det til, sier han.

Nygård opplyser at de ikke har tall på hvor mye lavere ferjeprisene blir sammenlignet med prisene som gjelder i dag.

Han påpeker at borgerlige budsjettforslaget i høst la opp til ferjepriser neste år som utgjorde mindre enn 25 prosents reduksjon sammenlignet med takstene fra 1. januar i år. Ap-Sp-regjeringen må dermed kompensere for dette i tilleggsmeldingen de legger fram mandag. Den vil også kompensere for at momsen på ferjebilletter har økt igjen etter at den ble redusert som et koronakrisetiltak.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse