Møre og Romsdal fylkeskommune ber om en ekstraordinær tiltakspakke fra Staten for å klare omstillingene som Stortinget har vedtatt om en utslippsfri ferdsel på verdensarvfjordene fra 2026.
Vedtaket som Stortinget fattet i mai 2018 er ventet å gi store økonomiske utfordringer for kommunene tilknyttet verdensarvfjordene, Stranda og Fjord kommune.
Mandag vedtok fylkesutvalget å sende et brev til Statsministerens kontor (SMK) hvor det blir uttrykt et ønske om et møte snarest for å diskutere tiltakene «og hvordan vi sammen kan finne de beste løsningene for en av Norges viktigste og vakreste destinasjoner – Geiranger.»
Det er gjort analyser på de direkte konsekvensene av nullutslippsvedtaket, og videre utarbeidet kostnadsoverslag på hva det vil innebære å løse disse utfordringene. Foreløpige tall viser investeringsbehov på opp mot 950 millioner kroner.
Tiltakene er samlet i en tiltaksportefølje, fordelt på to pakker:
- Tiltakspakke 1 har første prioritet og omhandler oppgradering av strømforsyningen inn til verdensarvområdet. Videre, behovet for å sikre tilgang inn til Hellesylt for større skip også etter 2026 – såkalte «Åpen sidefjord»
- Tiltakspakke 2 omhandler oppgradering av kloakkrenseanlegg samt etableringen av parkeringshall i fjell i Geiranger sentrum
I brevet til SMK heter det: «Møre og Romsdal fylkeskommune, verdensarvkommunene Stranda og Fjord, og næringslivet i området tar utfordringen, og hilser en omstilling til utslippsfri ferdsel velkommen. Men, vi har ikke alene de ressursene som skal til for å klare omstillingen. Derfor ber vi nå Staten om å løse denne oppgaven sammen med oss.»
– Det er et viktig brev å sende, for vi klarer ikke utfordringene alene. Derfor er det nødvendig å ha fylkesutvalget i ryggen når vi nå ber om møte med statsministeren, sier fylkesordfører Tove-Lise Torve.
I saksfremlegget skriver fylkeskommunedirektøren at «Møre og Romsdal fylkeskommune vil gjennom dette prosjektet ta sin del av ansvaret med å følge opp og koordinere de ekstraordinære midlene en ønsker dialogen med Statsministerens kontor skal løse ut.»
Fylkesutvalget vedtok følgende i saken «Behov for ekstraordinær utviklingspakke – Geirangerfjorden verdensarvområder og omland – utslippsfri ferdsel på verdensarvfjorden og et bærekraftig reiseliv»:
- Møre og Romsdal fylkeskommune har som målsetning å bli miljøfylker nummer 1, og støtter opp under vedtaket om utslippsfri ferdsel på verdensarvfjordene innen 2026
- Utslippsfri ferdsel på verdensarvfjordene krever en stor omstilling og kan bare løses gjennom lokalt, regionalt og nasjonalt samarbeid
- Møre og Romsdal fylkeskommune ber derfor Regjeringen bidra til en utviklingspakke for Geirangerfjorden verdensarvområder og omland i tråd med vedlagte brev
- Møre og Romsdal fylkeskommune ber om møte med Statsministerens kontor med felles mål om realisering av utslippsfri ferdsel på verdensarvfjorden innen 2026