Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Redaksjonen
Artikkel
25 november 2021 10:06
Del på Facebook
Geirangerfjorden. Foto: Møre og Romsdal fylkeskommune
Geirangerfjorden. Foto: Møre og Romsdal fylkeskommune
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Møre og Romsdal fylkeskommune ber om en ekstraordinær tiltakspakke fra Staten for å klare omstillingene som Stortinget har vedtatt om en utslippsfri ferdsel på verdensarvfjordene fra 2026.

Vedtaket som Stortinget fattet i mai 2018 er ventet å gi store økonomiske utfordringer for kommunene tilknyttet verdensarvfjordene, Stranda og Fjord kommune.

Mandag vedtok fylkesutvalget å sende et brev til Statsministerens kontor (SMK) hvor det blir uttrykt et ønske om et møte snarest for å diskutere tiltakene «og hvordan vi sammen kan finne de beste løsningene for en av Norges viktigste og vakreste destinasjoner – Geiranger.»

Det er gjort analyser på de direkte konsekvensene av nullutslippsvedtaket, og videre utarbeidet kostnadsoverslag på hva det vil innebære å løse disse utfordringene. Foreløpige tall viser investeringsbehov på opp mot 950 millioner kroner.

Tiltakene er samlet i en tiltaksportefølje, fordelt på to pakker:

  • Tiltakspakke 1 har første prioritet og omhandler oppgradering av strømforsyningen inn til verdensarvområdet. Videre, behovet for å sikre tilgang inn til Hellesylt for større skip også etter 2026 – såkalte «Åpen sidefjord»
  • Tiltakspakke 2 omhandler oppgradering av kloakkrenseanlegg samt etableringen av parkeringshall i fjell i Geiranger sentrum

I brevet til SMK heter det: «Møre og Romsdal fylkeskommune, verdensarvkommunene Stranda og Fjord, og næringslivet i området tar utfordringen, og hilser en omstilling til utslippsfri ferdsel velkommen. Men, vi har ikke alene de ressursene som skal til for å klare omstillingen. Derfor ber vi nå Staten om å løse denne oppgaven sammen med oss.»

– Det er et viktig brev å sende, for vi klarer ikke utfordringene alene. Derfor er det nødvendig å ha fylkesutvalget i ryggen når vi nå ber om møte med statsministeren, sier fylkesordfører Tove-Lise Torve.

I saksfremlegget skriver fylkeskommunedirektøren at «Møre og Romsdal fylkeskommune vil gjennom dette prosjektet ta sin del av ansvaret med å følge opp og koordinere de ekstraordinære midlene en ønsker dialogen med Statsministerens kontor skal løse ut.»

Fylkesutvalget vedtok følgende i saken «Behov for ekstraordinær utviklingspakke – Geirangerfjorden verdensarvområder og omland – utslippsfri ferdsel på verdensarvfjorden og et bærekraftig reiseliv»:

  • Møre og Romsdal fylkeskommune har som målsetning å bli miljøfylker nummer 1, og støtter opp under vedtaket om utslippsfri ferdsel på verdensarvfjordene innen 2026
  • Utslippsfri ferdsel på verdensarvfjordene krever en stor omstilling og kan bare løses gjennom lokalt, regionalt og nasjonalt samarbeid
  • Møre og Romsdal fylkeskommune ber derfor Regjeringen bidra til en utviklingspakke for Geirangerfjorden verdensarvområder og omland i tråd med vedlagte brev
  • Møre og Romsdal fylkeskommune ber om møte med Statsministerens kontor med felles mål om realisering av utslippsfri ferdsel på verdensarvfjorden innen 2026
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu får bruke energi på å finne ut av Naturvernforbundet sitt formål.
Terje Sundsbø 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSom vanlig svarer du ikke på de spørsmålene du får. Er ikke det litt pinlig å representere Naturvernforbundet på en ...
Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu er i det filosofiske hjørnet i dag. Du får ta deg ei misjonsferd, sville for sville,  og sjå kor ...
Terje Sundsbø 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrBurde ikke heller du alliere deg med Frank Sve (Frp)? I følge Hans-Peter Kaaresen blir jo Frank Sve (Frp) den ...
Terje Sundsbø 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrJernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de behandles likt?
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu får alliere deg med Sve og Frp når det gjeld miljøpolitikk.  Symboltunge som dei er.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse