Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
03 desember 2021 09:15
Del på Facebook
Nav-direktør i Innlandet, Bjørn Lien, frykter økte dagpengesatser har ført til at permitterte ikke jobber hardt nok for å få seg ny jobb. Illustrasjonsfoto. Foto: Gorm Kallestad / NTB
Nav-direktør i Innlandet, Bjørn Lien, frykter økte dagpengesatser har ført til at permitterte ikke jobber hardt nok for å få seg ny jobb. Illustrasjonsfoto. Foto: Gorm Kallestad / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Økte dagpengesatser under pandemien har ført til at permitterte ikke jobber hardt nok for å få seg ny jobb, frykter Nav-direktør i Innlandet, Bjørn Lien.

Myndighetene økte dagpengesatsene som ett av flere tiltak, da mange ble permittert under pandemien.

Lien sier til NRK at han mener tiltakene var riktige da de kom, men at bildet nå er et helt annet. Han viser til at mange bransjer skriker etter folk – og frykter at økte dagpengesatser har gjort det mindre attraktivt for permitterte å søke jobber.

– Ledige har blitt for mye opptatt av for eksempel de økte dagpengesatsene og mindre opptatt av å stå på og søke ny jobb, sier Nav-direktøren.

LO er ikke enige med Lien. Regionleder Iver Erling Støen i LO Innlandet mener permitteringsordningen, dagpengeordningen og sykelønnsordningen har vært viktige redskaper under pandemien.

Han trekker fram tre satsingsområder som kan gjøres for å få folk tilbake i jobb: Kraftig opprustning av arbeidsmarkedstiltak, utdanning og kompetanseheving.

Fra 1. januar vil to særskilte koronaordninger for permitterte avvikles: Maksperioden for dagpenger blir ikke forlenget, og satsen reduseres.

– Konsekvensene for de som fortsatt er permittert, vil i verste fall være at de mister jobben, og at de går over på en lavere dagpengesats, sier Parat-tillitsvalgt hos Travel Retail Norway, Linda Iversen Norbeck, til NRK.

(©NTB)

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 15 minutter siden Skrot fergene
@Terje SundsbøI forutsetningene for Nasjonal transportplan 2018-2029 var det lagt til grunn 4-felts veg på hele strekningen E39 Ålesund-Molde. Prioriteringen i ...
Terje Sundsbø 22 minutter siden Skrot fergene
@Geir Ole SætremyrHvilket regnestykke til SVV er basert på skiltet hastighet? Kom med rapporten.
Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Skrot fergene
@Terje SundsbøKom med rapporten frå SINTEF. Men, heile regnestykket til SVV på reisetid er basert på skilta hastighet. 
Terje Sundsbø 1 timer siden Skrot fergene
@Geir Ole SætremyrDu viser til egne erfaringer, jeg viser til beregninger utført av Sintef. En fartsgrense er ikke minimumshastighet.Et fornuftig utgangspunkt for ...
Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Skrot fergene
@Terje SundsbøDette regnestykket må du spesifisere, også energibruken som biler vil bruke på omveien. Ta med i talla også den oppgitte ...
Terje Sundsbø 3 timer siden Skrot fergene
@Geir Ole SætremyrOm du tar strømforbruket på Tautratunnelen, legger til strømforbruket som bilene med fergen Vestnes-Molde vil bruke over fjordkryssingen, så vil ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse