Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
03 desember 2021 09:15
Del på Facebook
Nav-direktør i Innlandet, Bjørn Lien, frykter økte dagpengesatser har ført til at permitterte ikke jobber hardt nok for å få seg ny jobb. Illustrasjonsfoto. Foto: Gorm Kallestad / NTB
Nav-direktør i Innlandet, Bjørn Lien, frykter økte dagpengesatser har ført til at permitterte ikke jobber hardt nok for å få seg ny jobb. Illustrasjonsfoto. Foto: Gorm Kallestad / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Økte dagpengesatser under pandemien har ført til at permitterte ikke jobber hardt nok for å få seg ny jobb, frykter Nav-direktør i Innlandet, Bjørn Lien.

Myndighetene økte dagpengesatsene som ett av flere tiltak, da mange ble permittert under pandemien.

Lien sier til NRK at han mener tiltakene var riktige da de kom, men at bildet nå er et helt annet. Han viser til at mange bransjer skriker etter folk – og frykter at økte dagpengesatser har gjort det mindre attraktivt for permitterte å søke jobber.

– Ledige har blitt for mye opptatt av for eksempel de økte dagpengesatsene og mindre opptatt av å stå på og søke ny jobb, sier Nav-direktøren.

LO er ikke enige med Lien. Regionleder Iver Erling Støen i LO Innlandet mener permitteringsordningen, dagpengeordningen og sykelønnsordningen har vært viktige redskaper under pandemien.

Han trekker fram tre satsingsområder som kan gjøres for å få folk tilbake i jobb: Kraftig opprustning av arbeidsmarkedstiltak, utdanning og kompetanseheving.

Fra 1. januar vil to særskilte koronaordninger for permitterte avvikles: Maksperioden for dagpenger blir ikke forlenget, og satsen reduseres.

– Konsekvensene for de som fortsatt er permittert, vil i verste fall være at de mister jobben, og at de går over på en lavere dagpengesats, sier Parat-tillitsvalgt hos Travel Retail Norway, Linda Iversen Norbeck, til NRK.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse