Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
11 januar 2022 11:31
Del på Facebook
Det er sendt ut oransje varsel om jord-, sørpe- og flomskredfare for store deler av Sør- og Midt-Norge. I tillegg er det nå ekstremværvarsel for Trøndelag og Møre og Romsdal. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB
Det er sendt ut oransje varsel om jord-, sørpe- og flomskredfare for store deler av Sør- og Midt-Norge. I tillegg er det nå ekstremværvarsel for Trøndelag og Møre og Romsdal. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ekstremværet Gyda vil fra onsdag by på kraftig vind, voldsomme mengder regn og stor skredfare flere steder i landet. Gyda vil herje fram til torsdag kveld.

– Dette er en alvorlig situasjon og vi ber berørte kommuner og andre beredskapsaktører vurdere behovet for å gjøre forebyggende tiltak, sier Brigt Samdal, direktør for skred og vassdragsavdelingen i Norges vassdrags- og energidirektorat ( NVE ).

Ekstremværet vil føre til vind, mildvær og mye nedbør – og Statens Vegvesenet advarer mot svært vanskelige kjøreforhold, redusert framkommelighet og stengte veier.

– Publikum bør vurdere ekstra nøye om de må ut å kjøre, eller om de kan la bilen stå, sier avdelingsdirektør Nils Karbø i Vegvesenet.

Allerede tirsdag hadde vanskelige kjøreforhold ført til flere ulykker på veiene rundt i landet.

Onsdag stenges Meråkerbanen fra klokken 11 onsdag og ut torsdag, melder Bane Nor.

120 millimeter regn

For deler av Trøndelag, Møre og Romsdal og Vestland fylke har meteorologene sendt ut rødt farevarsel om flom, jord-, sørpe- og flomskredfare.

For Trøndelag og Møre og Romsdal forventer meteorologene opp mot 120 millimeter regn i løpet av et døgn i Møre og Romsdal og sør i Trøndelag.

– Vedvarende regn gjør at vi venter at flere stasjoner kan få rekord for døgnnedbør for januar. Det er også mildt for årstida, slik at all nedbøren som faller, er ventet som regn også høyt til fjells, heter det på met.no.

Store snøskred

Onsdag og torsdag kommer det høyst sannsynlig store snøskred på Vestlandet, i Trøndelag, Nordland, Ytre Nordmøre og Nord-Gudbrandsdalen omfattet farevarselet på rødt nivå.

– Vi råder alle til å holde seg unna bratt terreng, bekker og elveløp med stor vannføring mens ekstremværet pågår. Det vil være stor fare for både snøskred og store vannmengder. For å minimere skader bør privatpersoner flytte eiendeler og åpne vannveier slik at vannet kan renne fritt, sier Samdal i NVE.

Som om ikke dette var nok, er det også sendt ut gult farevarsel om vindkast onsdag morgen for hele landet fra Agder til Troms, unntatt for Oslo og Viken. Det er ventet vindkast på mellom 30 og 35 meter per sekund.

Meteorologene skriver at ekstremværet gir kraftig vind langs kysten av Trøndelag og Nordland onsdag.

– Det blir opp mot ti meter høye bølger inn mot land, noen steder enda høyere. Lofoten får de største bølgene om formiddagen, og i Trøndelag kommer de om kvelden, skriver meteorologene på Twitter.

Vakthavende meteorolog Per Egil Haga sier til NRK at det blir dårlig vær på onsdag, men det blir enda dårligere på torsdag.

– Det blir utfordrende vær mange steder de neste dagene. Stormen vil treffe hardt over hele landet, sier han.

Over 30 centimeter snø i nord

Det er også sendt ut gult farevarsel om snø og snøfokk for store deler av Nord-Norge.

Det ventes snø i høyden i Nordland onsdag, sludd og snø i Troms fra onsdag til fredag, og snøfokk i kyst- og fjordstrøkene i Finnmark onsdag.

Nord i landet faller nedbøren som snø. I områdene over 300 meter ventes det 30–35 centimeter.

Snøsmelting kan føre til flom

Rådgivende Ingeniørers Forening advarer om at rask is- og snøsmelting kan føre til flom i tettbygde strøk.

– Dersom vi får svært rask snøsmelting, kan vi risikere lokale oversvømmelser i tettbygde strøk fordi de naturlige vann- og flomveiene er dekket av store mengder kompakt måkesnø og isblokker, sier Bård Alsaker, leder for foreningens ekspertgruppe innenfor vann- og miljøteknikk.

Særlig veigrøfter og avløpssluk er en del steder dekket av knallhard, tilfrosset snø etter snømåking så langt i vinter. Dermed er de naturlige flomveiene stengt, og vannet havner i veien i stedet.

– Vi anbefaler huseiere å ta en vurdering av sine eiendommer og sjekke hvordan snøsmeltingen vil virke inn på deres eiendom, sier Alsaker.

Sivilforsvaret forberedt

Sivilforsvaret har gjort forberedelser for å kunne bistå nød- og beredskapsetater og kommuner med å håndtere konsekvensene av ekstremværet.

− Sivilforsvarets materiell er til enhver tid operativt, slik at vi kan trå til på kort varsel ved behov, sier direktør Elisabeth Aarsæther i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB).

Sivilforsvaret kan blant annet bidra med pumpemateriell og slanger, telt for å huse kommandosentral og personell, utstyr til lys og varme, søk og redning, samt vakthold og sikring.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse