Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
01 mars 2022 11:50
Del på Facebook
Det er aldri tidligere registrert færre dødsfall på norske veier i årets to første måneder. Illustrasjonsfoto: Javad Parsa / NTB
Det er aldri tidligere registrert færre dødsfall på norske veier i årets to første måneder. Illustrasjonsfoto: Javad Parsa / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fire menn døde i trafikken i februar, og så langt i år har sju personer mistet livet i trafikkulykker. Det er et historisk lavt tall.

Ifølge Statens vegvesen er det aldri tidligere blitt registrert færre dødsfall på norske veier i årets to første måneder.

Annonse
Annonse

I samme periode i fjor døde ti personer i trafikken. For ti år siden mistet 16 mennesker livet i trafikken bare i februar.

– Norge er et av landene i verden der det er tryggest å ferdes på veiene. Sånn har det vært i mange år, sier Guro Ranes, leder for trafikksikkerhet i Statens vegvesen.

– Men verdensmester er ikke noe man er, det er noe man må jobbe hardt for å gjøre seg fortjent til hver dag, påpeker hun.

Annonse
Annonse

Hun sier at sju fortsatt er for mange dødsfall, men at det lave tallet viser at arbeidet for å sikre en tryggere trafikk virker.

– Bedre føreropplæring, tryggere biler og sikrere veier er viktige faktorer som jevnt og trutt bringer oss i riktig retning, sier Ranes.

De fire dødsulykkene i februar skjedde i Nordland, Rogaland og i Vestfold og Telemark. To av ulykkene var frontkollisjoner, og de to andre var utforkjøringer.

– Hvert eneste dødsfall i trafikken er en fryktelig hendelse for de etterlatte. Vi håper derfor at tallene på omkomne fortsetter å synke i 2022, sier Bård Morten Johansen, seniorrådgiver i Trygg Trafikk.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse