Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
18 mars 2022 10:20
Del på Facebook
Pumpeprisen på drivstoff har steget til over 24 kroner literen i Oslo-området. Diesel er nå dyrere enn bensin. Foto: Terje Pedersen / NTB
Pumpeprisen på drivstoff har steget til over 24 kroner literen i Oslo-området. Diesel er nå dyrere enn bensin. Foto: Terje Pedersen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Prisen på drivstoff skrus opp to ganger i uken. Nå har Konkurransetilsynet kartlagt det nye mønsteret i prisendringene.

I mange år var prisene på bensin og diesel lavest mandag og torsdag morgen. Dette mønsteret er nå brutt, men prisene går fortsatt i sykluser. Det er som oftest to prisløft i løpet av en uke, og da økes prisene over hele landet i løpet av samme dag hos alle de store kjedene.

– Prisøkningene ser ut til å skje hver tredje eller fjerde dag. De første løftene på hverdager skjer typisk rundt klokken 10, mens det skjer noe tidligere på morgenen i helgene. Prisene er på sitt laveste rett før denne prisstigningen skjer, men også i timene etterpå, før alle stasjoner har fulgt etter og også økt sine priser, sier seniorrådgiver Stig Torje Bjugn i Konkurransetilsynet.

Derfor er det svært viktig for bilistene å følge med på prisbildet i sitt nærområde og unngå å fylle tanken når pumpeprisen er på det høyeste, er rådet fra Konkurransetilsynet.

Det er relativt mye å spare på å være en bevisst forbruker. Prisene varierer gjerne med opp mot 3 kroner per liter fra topp til bunn mange steder, og i perioder kan forskjellen være mer enn dette.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse