Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Redaksjonen
Artikkel
18 mars 2022 11:53
Del på Facebook
Styreleder Birgitte Røsgaard (fra venstre), havnerådsleder Ingrid Rangønes, merkantil medarbeider Silje Pedersen, driftssjef Odd Arne Tranø, havnekaptein Geir Kjønnøy, havnefogd Knut Mostad og økonomisjef Birgitte Flatsetøy er godt fornøyde med rekordresultatet.
Styreleder Birgitte Røsgaard (fra venstre), havnerådsleder Ingrid Rangønes, merkantil medarbeider Silje Pedersen, driftssjef Odd Arne Tranø, havnekaptein Geir Kjønnøy, havnefogd Knut Mostad og økonomisjef Birgitte Flatsetøy er godt fornøyde med rekordresultatet.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Med et solid overskudd i 2021 ser havneselskapet frem til å investere i nye prosjekter. Havnestyret behandler i denne uken årsregnskap for Kristiansund og Nordmøre Havn IKS.

Regnskapet viser et årsresultat for 2021 på 7,87 millioner kroner. Av dette utgjør salg av aksjer i Kristiansund Baseselskap rundt 4,3 millioner kroner. Overskudd uten ekstraordinære inntekt fra aksjesalg er 3,6 millioner kroner.

Annonse
Annonse

– Årets resultat gir rom for investeringer i spennende utbyggingsprosjekter ute i våre eierkommuner. I 2022 prioriterer vi kaiutbygging ved Vikan på Smøla og Høgset i Gjemnes, sier styreleder Birgitte Røsgaard.

Handlingsrom

Selskapet har jobbet aktivt med å kutte kostnader og øke inntekter. Dette har gitt resultat.

– Dette betyr økt handlingsrom og gjennomføringskraft. Havnerådet er opptatt av å videreutvikle havneselskapets posisjon i regionen. Det ligger godt til rette for dette, sier havnerådsleder Ingrid O. Rangønes.

Høy aktivitet

Havnefogd Knut Mostad er godt fornøyd med årets resultat. Store skip med lang liggetid har gitt økte inntekter.
Han peker på at det har vært høy aktivitet i selskapet, samtidig som man har klart å holde kostnadene nede. Selskapet har i 2021 drevet mye med vedlikehold og oppgradering av kaianlegg.

– Dette for å sikre våre brukere gode, trygge og miljøvennlige havnefasiliteter. Vi har utbedret fendring og lysforhold på kaifrontene ved Høgset Terminalen og Fiskerikaia på Goma i Kristiansund. Arbeidet er utført av våre egne ansatte fra uteavdelingen og havnevakta. Vi har også reparert stål på lastekaien i Sunndal, og bygget en ny 100 tonns pullert på Devoldholmen, sier Knut Mostad.

To mindre landstrømsanlegg er kommet på plass i indre havn, ett ved fiskeribasen og ett på Devoldholmen. Plasthallen har fått nytt overtrekk. Investeringene er viktig både for å sikre fremtidige inntekter og holde tritt med utvikling og miljøkrav.

– Det har vært formidabel innsats fra ansatte, som har tatt på seg mye og tungt vedlikeholdsarbeid i tillegg til sine ordinære arbeidsoppgaver. Dette har spart selskapet for betydelige kostnader, sier Mostad.

Lys framtid

– Alt i alt ser ansatte, styre og havneråd lyst på fremtiden. Vi ansatte gleder oss spesielt til å investere i nye kaianlegg igjen, til glede for både eiere, næringsliv og innbyggere, sier tillitsvalgt Erika Indergaard.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr Nylig Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 53 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse