Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Redaksjonen
Artikkel
23 mars 2022 16:16
Del på Facebook
Fylkeskommunedirektøren vil ikke tilbake til fysisk billettering på ferjene. På bilde ser vi «Tustna» i sambandet Seivika–Tømmervåg. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Fylkeskommunedirektøren vil ikke tilbake til fysisk billettering på ferjene. På bilde ser vi «Tustna» i sambandet Seivika–Tømmervåg. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Da koronaen stengte ned Norge ble det inntil videre slutt på fysisk billettering på ferjene. Nå vil fylkeskommunedirektøren at ordningen blir permanent.

På vegne av Samferdselsdepartementet gjennomfører Statens vegvesen en høring tilknyttet forslag til endringer i yrkestransportforskriften. Forslaget innebærer hjemmel for å behandle personopplysninger i forbindelse med billettering på ferje.

Annonse
Annonse

Da koronapandemien i mars 2020 stengte Norge, ble billettering med kort og kontanter erstattet med en løsning hvor mannskapet benyttet en håndholdt skanner som leser av kjøretøyet sitt kjennemerke, og som registrerer om en har rabattavtale eller ikke.

Metoden er lik innkreving av bompenger på vei, men yrkestransportforskriften mangler moderne regulering av hvordan håndteringen av personopplysninger skal gjennomføres.

Annonse
Annonse

I sitt svar til høringen skriver fylkeskommunedirektøren følgende.

«Den nye ordningen har fungert godt under pandemien, og trafikantene har nå blitt vant med å ta ferje uten å måtte fysisk løse billett. Dette har vært et stort fremskritt, og det vil være uheldig dersom man må gå tilbake til gammel ordning med manuell billettering.»

Fylkeskommunedirektøren innstiller på at «Fylkesutvalget støtter Statens vegvesen sitt forslag til endringer i yrkestransportforskriften om Behandling av personopplysninger.»

Saken skal til politisk behandling i samferdselsutvalget onsdag 30. mars, og deretter til fylkesutvalget mandag 4. april for endelig avgjørelse.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr Nylig Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Hans-Peter Kaaresen 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnFøyer seg inn i en lang rekke av tilsvarende........."Pompel og Pilt" fortsetter som bidragsytere i underholdningsbransjen.  Teoriene deres er det ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse