Annonse
KSU – Vipps – desktop
Redaksjonen
Artikkel
Redaksjonen
19 april 2022 11:59
Del på Facebook
Rv 70 i Kristiansund. Foto:  Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Rv 70 i Kristiansund. Foto:  Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Torsdag 21. april klokken 18.00 arrangerer Folkeaksjonen MuM (Møre uten Møreaksen) fylkesaksjon for omprioritering av samferdselsmidler i fylket på Byscenen i Kulturfabrikken.

– Etterslepet på fylkets veier og bruer er på svimlende 8,6 milliarder kroner. Mange steder går dette direkte på de veifarendes sikkerhet, og fremkommeligheten på fylkets viktigste veier er ikke tilfredsstillende, skriver Folkeaksjonen MuM (Møre uten Møreaksen) i en pressemelding.

Folkeaksjonen MuM (Møre uten Møreaksen) skriver videre:

Det er nok å nevne E136 Eksportvegen fra Ålesund til Dombås. Denne deler trasé med E39 fra Moa til Vestnes, og inngår i prosjektet som Statens Vegvesen kaller «E39 Ålesund – Molde». Denne strekningen er av SVV kostnadsregnet til ca. 24 mrd kroner (2020), hvorav selve fjordkryssingen - Møreaksen fra Ørskogfjellet til Molde koster 18 mrd. I stedet for å starte der det trengs mest og risikoen både teknisk og økonomisk er minst, vil SVV nå «kuppe» fremdriften ved å prioritere oppstart på fjordkryssingen før strekningen Moa – Vestnes.

RV70 fra Kristiansund via Sunndalsøra til Oppdal er nordfylkets viktigste veg mot E6 og Østlandet. Denne veien har stort behov for utbedringer. Det viktige Halsafjordsambandet står også i fare for å bli skjøvet langt ut i tid.

I Molde fører valget av Møreaksen til store, ødeleggende inngrep. Vest for byen vil den gå gjennom verdifulle friluftsområder, og på Bolsønes-området har SVV nettopp kunngjort planer om en stor trafikkmaskin 4 meter over terrenget. SVV vil føre E39 gjennom sentrale, østre bydeler. På Bolsønes skal det rives flere store forretningsbygg og gjøres store inngrep. Lenger øst trues byens fineste rekreasjonsområde – Retiro.

I tillegg til betydelige inngrep i Molde, representerer Møreaksen en ekstrem pengebruk og unødvendige, prangende løsninger på et problem som ikke finnes. Vi aksjonerer for at våre sentrale politikere skal forstå at fylkets behov ikke løses slik, men at behovet tvert imot er sterkere satsing på trygge og godt fremkommelige veier samt rask utbedring av E136 Eksportvegen og RV70.

Aksjonen gjennomføres til samme tid i alle de tre byene. Det blir åpne folkemøter med appeller fra arrangørene. Aksjonen finansieres av MuM, som også har tatt initiativet, og som leder og koordinerer aktivitetene. Det er lokale arbeidsgrupper i alle tre byer. I Molde og Kristiansund er flere politiske partier med på aksjonen, mens det i Ålesund er næringsinteressene som trer fram.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse