Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Redaksjonen
Artikkel
02 juni 2022 10:15
Del på Facebook
Fra venstre Stig Helle-Tautra (FRAM), Kristine Vikhagen (FRAM), Liv Grete Dyrnes (Tide Buss) og Stein Jakobsen (Tide Buss). Foto: Møre og Romsdal fylkeskommune
Fra venstre Stig Helle-Tautra (FRAM), Kristine Vikhagen (FRAM), Liv Grete Dyrnes (Tide Buss) og Stein Jakobsen (Tide Buss). Foto: Møre og Romsdal fylkeskommune
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Onsdag ble avtalen signert om rute- og skolekjøring i Kristiansund, Averøy, Aure og Smøla. Verdien på kontrakten er på nær 900 millioner kroner, opplyser fylkeskommunen.

Avtalen gjelder i ni og et halvt år og ble signert av regionsjef Stein Jakobsen i tide Buss AS og Stiger Helle-Tautra, avdelingssjef i FRAM. Regionsjefen i tide Buss sier at de er stolt over at de fortsatt skal drifte busstilbudet i årene som kommer.

Annonse
Annonse

– Vi er ekstra stolte over at vi skal tilføre elektriske busser til alle kommunene i rutepakken, noe som betyr at det kommer et elbuss-tilbud også i distriktene. Det er dermed ikke lenger bare storbyene som har elektriske busser, sier Jakobsen.

I sitt tilbud inkluderte Tide Buss AS flere nullutslippsbusser enn det Frem hadde som minimumskrav.

– Minimumskravet til nullutslipp og miljø som tildelingskriterier, stimulerte oss i Tide til å tenke hvordan vi ytterligere kan anvendte elektriske vogner i dette anbudet. Vi skal løse dette oppdraget med ekstra mange nullutslippsbusser til glede for både de reisende og miljøet, sier Jakobsen.

Ser fram til samarbeidet

Stiger Helle-Tautra i FRAM er godt fornøyd med samarbeidet i dagens kontrakt.

Annonse
Annonse

– Vi er veldig glad for å få med oss Tide videre, og ser fram til samarbeidet i årene som kommer.

Kontrakten med Tide Buss AS fra 2024 gjør at Nordmøre får den høyeste andelen elbusser i fylket.

– Dette er et kjempeviktig tiltak for at vi skal klare å bli bærekraftfylke nummer én og at vi skal nå målet om å bli klimanøytral innen 2030, sier Jesper Wiig, seksjonsleder drift i FRAM.

Nytt bussdepot i Pilotveien

Etter signeringen av kontrakten, drog følget til Pilotveien, hvor Møre og Romsdal fylkeskommune er godt i gang med å realisere et nytt bussdepot i Kristiansund.

Vi er helt avhengige av gode, moderne fasiliteter på infrastrukturen for å realisere det miljøvennlige busstilbudet som kommer på plass fra 2024 når den nye kontrakten starter. Vi ser fram til å samarbeide med Tide, som skal være bruker av bussdepotet, både angående planlegging og bygging, sier prosjektleder for nytt bussdepot, Andrea Lode i Møre og Romsdal fylkeskommune.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 4 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrStortinget er ikke basert på meningsmålinger, men på valgresultat. Partiene Høyre, Senterpartiet, Venstre, KrF og Arbeiderpartiet prioriterte Møreaksen under NTP-behandlingen ...
Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 10 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Terje Sundsbø 11 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu skjønner åpenbart ikke hva du selv skriver. Du har helt rett i at Møreaksen er strekningen Ålesund-Molde. På samme ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse