Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Redaksjonen
Artikkel
02 juni 2022 10:15
Del på Facebook
Fra venstre Stig Helle-Tautra (FRAM), Kristine Vikhagen (FRAM), Liv Grete Dyrnes (Tide Buss) og Stein Jakobsen (Tide Buss). Foto: Møre og Romsdal fylkeskommune
Fra venstre Stig Helle-Tautra (FRAM), Kristine Vikhagen (FRAM), Liv Grete Dyrnes (Tide Buss) og Stein Jakobsen (Tide Buss). Foto: Møre og Romsdal fylkeskommune
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Onsdag ble avtalen signert om rute- og skolekjøring i Kristiansund, Averøy, Aure og Smøla. Verdien på kontrakten er på nær 900 millioner kroner, opplyser fylkeskommunen.

Avtalen gjelder i ni og et halvt år og ble signert av regionsjef Stein Jakobsen i tide Buss AS og Stiger Helle-Tautra, avdelingssjef i FRAM. Regionsjefen i tide Buss sier at de er stolt over at de fortsatt skal drifte busstilbudet i årene som kommer.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– Vi er ekstra stolte over at vi skal tilføre elektriske busser til alle kommunene i rutepakken, noe som betyr at det kommer et elbuss-tilbud også i distriktene. Det er dermed ikke lenger bare storbyene som har elektriske busser, sier Jakobsen.

I sitt tilbud inkluderte Tide Buss AS flere nullutslippsbusser enn det Frem hadde som minimumskrav.

– Minimumskravet til nullutslipp og miljø som tildelingskriterier, stimulerte oss i Tide til å tenke hvordan vi ytterligere kan anvendte elektriske vogner i dette anbudet. Vi skal løse dette oppdraget med ekstra mange nullutslippsbusser til glede for både de reisende og miljøet, sier Jakobsen.

Ser fram til samarbeidet

Stiger Helle-Tautra i FRAM er godt fornøyd med samarbeidet i dagens kontrakt.

Annonse
Annonse

– Vi er veldig glad for å få med oss Tide videre, og ser fram til samarbeidet i årene som kommer.

Kontrakten med Tide Buss AS fra 2024 gjør at Nordmøre får den høyeste andelen elbusser i fylket.

– Dette er et kjempeviktig tiltak for at vi skal klare å bli bærekraftfylke nummer én og at vi skal nå målet om å bli klimanøytral innen 2030, sier Jesper Wiig, seksjonsleder drift i FRAM.

Nytt bussdepot i Pilotveien

Etter signeringen av kontrakten, drog følget til Pilotveien, hvor Møre og Romsdal fylkeskommune er godt i gang med å realisere et nytt bussdepot i Kristiansund.

Vi er helt avhengige av gode, moderne fasiliteter på infrastrukturen for å realisere det miljøvennlige busstilbudet som kommer på plass fra 2024 når den nye kontrakten starter. Vi ser fram til å samarbeide med Tide, som skal være bruker av bussdepotet, både angående planlegging og bygging, sier prosjektleder for nytt bussdepot, Andrea Lode i Møre og Romsdal fylkeskommune.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøTallmaterialet viser enkelt og greitt, kaste gode kroner etter dårlige.Du kan også ta med Senterpartiet i denne form for unnamanøver. ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrFor det første: Siden investeringsmidler er den knappe faktoren, må en ta hensyn til både netto samfunnsnytte og investeringskostnadene, dvs. ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøVi kan godt bruke samfunnsnytte pr investert kron, men bare i kombinasjon med samfunnsnytte i kroner. Det er trass alt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrNår investeringsmidler er den knappe faktoren, så må en foreta rangering pr. knapp faktor. Eksempelvis netto samfunnsnytte pr. investert krone. ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøEg veit ikkje kva gjenståande spørsmål du ikkje har fått svar på.Dersom det gjel sparte CO2 utslepp frå ferga til ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøKva er feil I mi analyse?Eg har dokumentert det KS2 rapporten sei om namfunnsnytten er i kroner. KS2 snakkar ikkje ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse