Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
02 juni 2022 10:32
Del på Facebook
I fjor ble det gitt 7.454 byggetillatelse til nye hytter og fritidsleiligheter. Foto: Geir Olsen / NTB
I fjor ble det gitt 7.454 byggetillatelse til nye hytter og fritidsleiligheter. Foto: Geir Olsen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I fjor ble det gitt 7.454 byggetillatelse til nye hytter og fritidsleiligheter. Det er en oppgang på 54,3 prosent fra året før.

Tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at Innlandet og Viken er fylkene hvor det blir gitt flest nye igangsettingstillatelser til fritidsboliger. I fjor ble det gitt henholdsvis 1.887 og 1.856 tillatelser.

– I disse fylkene ligger det mange store skianlegg, hvor det stadig bygges nye, store leilighetskomplekser med fritidsleiligheter i tillegg til enkeltstående hytter, sier Magnus Espeland i SSB.

Tallene viser også at hyttene stadig blir større.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Gjennomsnittsarealet for fritidsboliger som har fått igangsettingstillatelse, har økt fra 95,4 kvadratmeter i 2010 til 103,1 kvadratmeter i 2021.

Agder er fylket hvor det er gitt byggetillatelse til de største fritidsboligene, med 114,3 kvadratmeter i gjennomsnitt i fjor.

Deretter følger Viken og Innlandet med henholdsvis 105,6 og 105,1 kvadratmeter, mens Nordland og Troms og Finnmark er klart lavest med rundt 82,5 kvadratmeter.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 30 minutter siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 2 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Terje Sundsbø 2 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu skjønner åpenbart ikke hva du selv skriver. Du har helt rett i at Møreaksen er strekningen Ålesund-Molde. På samme ...
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 23 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse