Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
02 juni 2022 10:32
Del på Facebook
I fjor ble det gitt 7.454 byggetillatelse til nye hytter og fritidsleiligheter. Foto: Geir Olsen / NTB
I fjor ble det gitt 7.454 byggetillatelse til nye hytter og fritidsleiligheter. Foto: Geir Olsen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I fjor ble det gitt 7.454 byggetillatelse til nye hytter og fritidsleiligheter. Det er en oppgang på 54,3 prosent fra året før.

Tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at Innlandet og Viken er fylkene hvor det blir gitt flest nye igangsettingstillatelser til fritidsboliger. I fjor ble det gitt henholdsvis 1.887 og 1.856 tillatelser.

– I disse fylkene ligger det mange store skianlegg, hvor det stadig bygges nye, store leilighetskomplekser med fritidsleiligheter i tillegg til enkeltstående hytter, sier Magnus Espeland i SSB.

Tallene viser også at hyttene stadig blir større.

Annonse
Annonse

Gjennomsnittsarealet for fritidsboliger som har fått igangsettingstillatelse, har økt fra 95,4 kvadratmeter i 2010 til 103,1 kvadratmeter i 2021.

Agder er fylket hvor det er gitt byggetillatelse til de største fritidsboligene, med 114,3 kvadratmeter i gjennomsnitt i fjor.

Deretter følger Viken og Innlandet med henholdsvis 105,6 og 105,1 kvadratmeter, mens Nordland og Troms og Finnmark er klart lavest med rundt 82,5 kvadratmeter.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøDette under forutsetning at strekninga Vik til Molde står ferdig i 2032 med oppstart av innkreving av bompengar i 2033. ...
Terje Sundsbø 5 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrEn plass blant de øverst rangerte i NTP basert på netto samfunnsnytte pr. investert krone er faktisk noe å skryte ...
Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøBompengeperioden er 20 år + 5 år dersom lånet ikkje er betalt etter 20 år. Dei siste 5 åra med ...
Terje Sundsbø 9 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrBasert på KS2-analysen så er bompengeperioden avsluttet i 2050, og bompengeopplegget er robust.Fortsatt svarer Naturvernforbundet ikke på de spørsmålene jeg ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøMed forventa prisstigning og rentekostnader vil bompengebetalinga for Ørskogfjellet til Vik beløpe seg til 600 millionar, minst. Med ÅDT på ...
Terje Sundsbø 12 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDet er ingen som har påstått at E136 Eksportveien skal gå via Vik. Det er ikke det samme som at ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse