Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
02 juni 2022 10:32
Del på Facebook
I fjor ble det gitt 7.454 byggetillatelse til nye hytter og fritidsleiligheter. Foto: Geir Olsen / NTB
I fjor ble det gitt 7.454 byggetillatelse til nye hytter og fritidsleiligheter. Foto: Geir Olsen / NTB

I fjor ble det gitt 7.454 byggetillatelse til nye hytter og fritidsleiligheter. Det er en oppgang på 54,3 prosent fra året før.

Tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at Innlandet og Viken er fylkene hvor det blir gitt flest nye igangsettingstillatelser til fritidsboliger. I fjor ble det gitt henholdsvis 1.887 og 1.856 tillatelser.

– I disse fylkene ligger det mange store skianlegg, hvor det stadig bygges nye, store leilighetskomplekser med fritidsleiligheter i tillegg til enkeltstående hytter, sier Magnus Espeland i SSB.

Tallene viser også at hyttene stadig blir større.

annonse

Gjennomsnittsarealet for fritidsboliger som har fått igangsettingstillatelse, har økt fra 95,4 kvadratmeter i 2010 til 103,1 kvadratmeter i 2021.

Agder er fylket hvor det er gitt byggetillatelse til de største fritidsboligene, med 114,3 kvadratmeter i gjennomsnitt i fjor.

Deretter følger Viken og Innlandet med henholdsvis 105,6 og 105,1 kvadratmeter, mens Nordland og Troms og Finnmark er klart lavest med rundt 82,5 kvadratmeter.

(©NTB)

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

@Terje SundsbøDet er bare en liten ting, du legger til grunn at det er 14 minutter kortere kjøretid mellom Ålesund og ...
@Rolf Erik PedersenMener du virkelig at Norconsult ikke har utredet Romsdalsaksen? Fikk du ikke med deg «skandaleoppslaget» i TK om at Statens ...
Rolf Erik Pedersen 7 timer siden Verden består av mer enn lastebiler fra Sunnmøre
@Terje SundsbøDu snakker så pent om fakta, Sundsbø. Men klarer du å etterleve dette selv? Den økonomiske belastingen er mye mindre en ...
@Anne Mari SandshamnDe som ser dette fra begge sider har konkludert med at Møreaksen er best. Også Nye Veier AS har skrotet ...
@Rolf Erik PedersenRyfast-tunnelene har vært en stor suksess, og motstanderne har stilnet. Som ved alle de andre undersjøiske fergeavløsningsprosjektene.Det er ikke Statens ...
@Terje G. FinnøyÅDT for de 3 fergestrekningene som erstattes med Møreaksen hadde i 2019 ÅDT på 3.890 kjøretøy. Til sammenligning var ÅDT ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse

Våre utvalgte