Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
03 juni 2022 12:43
Del på Facebook
Stortingsrepresentantene ligger an til et lønnsløft, ifølge innstillingen fra godtgjøringsutvalget. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Stortingsrepresentantene ligger an til et lønnsløft, ifølge innstillingen fra godtgjøringsutvalget. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Politikerne på Stortinget bør få en årslønnsvekst på 5,1 prosent, mener et utvalg. Dermed vil representantene bikke en million i inntekt.

Innstillingen fra godgjøringsutvalget er nå klar. Et enstemmig utvalg går inn for en vekst på 5,1 prosent i år, mens det ble nulloppgjør for fjoråret.

Annonse
Annonse

Rødt reagerer på lønnsøkningen. Partileder Bjørnar Moxnes advarer mot å gjøre stortingsrepresentanter til en politikerklasse med millionlønn.

– Det å gi stortingsrepresentanter millioninntekt vil være å gå i helt gal retning. Rødt vil heller kutte i stortingslønna. Det er et lite, men viktig grep for å få ned forskjellene i samfunnet. Det vil være mangel på takt og tone å la stortingslønna bikke millionen i en tid hvor barnefamilier, uføre, pensjonister og andre sliter med å betale strømregningene, sier Moxnes

Rødt og SV har foreslått å kutte i godtgjørelsen, men vant ikke fram.

Annonse
Annonse

Forslaget fra utvalget innebærer en årslønn på 1.064.318 kroner i året for representanter. De foreslår at statsministeren skal ha 1.869.761 kroner i året, mens statsrådene skal tjene 1.518.999 kroner.

Forslaget skal behandles i Stortinget før sommeren.

– Det er usunt for demokratiet med en politikerklasse på millionlønn. Rødt vil ikke at stortingsrepresentanter skal være en lønnsadel. Vi mener godtgjørelsen heller bør følge den utviklingen de som tjener akkurat midt på treet får, sier Moxnes.

Han mener godtgjøringsutvalget bør avvikles slik at Stortinget står til ansvar for egne beslutninger.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse