Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
30 juni 2022 10:27
Del på Facebook
Nesten samtlige selskaper notert på hovedindeksen faller torsdag. Etter 15 minutters handel lå hovedindeksen på 1.182,8 poeng. Foto: Erik Johansen / NTB
Nesten samtlige selskaper notert på hovedindeksen faller torsdag. Etter 15 minutters handel lå hovedindeksen på 1.182,8 poeng. Foto: Erik Johansen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hovedindeksen Oslo Børs endte ned 2,27 prosent til 1.170,28 poeng torsdag, etter et kraftig fall i oljeprisen. Juni endte med en tilbakegang på 8 prosent.

Det gjør juni 2022 til den verste børsmåneden i Oslo siden mars 2020, melder Dagens Næringsliv.

Annonse
Annonse

Danske Banks sjefstrateg Anders Johnsen tror bunnen ennå ikke er nådd.

– Jeg tror ikke det, for å være helt ærlig. Både det at inntjeningsestimatene kommer til å komme en del ned, samtidig som risikoen for en resesjon i Europa eller USA, eller begge deler, er såpass sterk, kommer til å påvirke markedet utover høsten, sier han til avisen.

Kraftig oljeprisfall

Tirsdagens fall på den oljetunge Oslo-børsen kan dels tilskrives et betydelig fall i oljeprisen. Et fat nordsjøolje ble torsdag ettermiddag omsatt for en snittpris på 109,33 dollar fatet, ned hele 5,5 prosent det siste døgnet.

Oljeanalytiker Helge André Martinsen i DNB Markets sier til NTB at oljeprisfallet dels skyldes at de framtidige oljekontraktene rulleres over på en ny måned, og at det i futures-markedet er spådd lavere oljepris i nærmeste framtid.

Oljekontraktene for august ligger på 114 dollar fatet, mens de som nå rulles ut for september, handles for 109 dollar fatet.

Annonse
Annonse

– Det har ikke skjedd noen oljespesifikke ting i markedet i dag, men det har vært en litt sur dag på børsen, som påvirker oljemarkedet. I tillegg rulleres oljekontraktene i dag, så den prisen man ser nå, er preget av at man er i ferd med å vippe over på ny kontraktsmåned, sier han.

Tungvektere ned

Diesel- og bensinprisene var også svake torsdag, noe som ifølge Martinsen er en god indikasjon på at det er etterspørselsbekymringer som sender oljeprisene nedover.

Prisfallet gikk hardt utover oljeselskapene Equinor (-2,44 prosent) og Aker BP (-5,33 prosent), som begge endte kraftig ned. Norsk Hydro fikk det tyngste fallet blant børsgigantene med en nedgang på hele 9,13 prosent, tett etterfulgt av Yara som er ned 6,41 prosent.

Borr Drilling og Autostore Holding snek seg også opp på mest omsatt-lista, men endte med kraftige fall på henholdsvis 24,11 og 13,85 prosent.

Salmar (+2,67 prosent) og Tomra (+1,06 prosent) var de eneste lyspunktene blant de mest omsatte torsdag.

Det var ingen god dag på de toneangivende børsene ellers i Europa heller. DAX-indeksen i Frankfurt er ned 2,73 prosent, CAC 40 i Paris er ned 2,59 prosent, mens FTSE 100 i London er ned 2,33 prosent.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse