Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
04 juli 2022 10:36
Del på Facebook
Illustrasjonsbilde fra Skippergaten, rett utenfor Kristiansand. Det er kommuner i Agder, Vestland og i Troms og Finnmark som hadde den største økningen i innvilgede søknader for bygging i strandsonen i fjor. Foto: Berit Keilen / NTB
Illustrasjonsbilde fra Skippergaten, rett utenfor Kristiansand. Det er kommuner i Agder, Vestland og i Troms og Finnmark som hadde den største økningen i innvilgede søknader for bygging i strandsonen i fjor. Foto: Berit Keilen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I 2021 ble det innvilget 1.398 søknader om nye bygninger i 100-metersbeltet langs kysten, en økning på 53 prosent fra året før.

Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at det i hovedsak er kommuner i Agder, Vestland og i Troms og Finnmark som har hatt størst økning.

I fjor ble 89 prosent av søknadene om nye bygninger i 100-metersbeltet langs kysten innvilget. Forholdet mellom andelen innvilgede og avslåtte søknader har vært stabilt de siste fem årene. Dette gjelder også i 2021, hvor det kun var en svak økning i antallet avslag.

De fleste tillatelsene som ble innvilget i fjor, var tillatelser ved dispensasjon fra kommuneplan. Sammenlignet med året før økte antallet med 47 prosent. Også antallet søknader innvilget i samsvar med kommuneplan økte i fjor, opp 63 prosent fra året før.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse