Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
05 juli 2022 08:26
Del på Facebook
Mange turister har samlet seg utenfor Colosseum i Roma. Mange turister har returnert til Italia etter to år med pandemi. Foto: Andrew Medichini / AP / NTB
Mange turister har samlet seg utenfor Colosseum i Roma. Mange turister har returnert til Italia etter to år med pandemi. Foto: Andrew Medichini / AP / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Etter to år med pandemi er det stor reiseaktivitet denne sommeren. Allerede før juni var over hadde den blitt definert som en kaos-sommer for reiselivet.

Det er mange som gjerne vil reise i sommer, etter to år med pandemi og lite reising. Likevel kan det ta tid før alt er som normalt igjen.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Mange land håper på at ting raskt skal bli som før, men det er ikke ventet at alt er tilbake til normalen før tidligst 2024.

Noe av det som skaper problemer, er inflasjon, forsyningsproblemer, stigende smittetrend flere steder og ikke minst mangel på arbeidskraft – som for eksempel på flyplasser, eller som følge av streik.

Kaos-sommer

Allerede før juni var over, var sommeren blitt definert som en kaos-sommer for folk som vil ut på tur.

Mange flyplasser og flyselskaper som hadde nedbemannet kraftig for å komme seg gjennom pandemien, har slitt med å få tak i folk. Resultatet er forsinkelser, innstillinger, lange køer og problemer med bagasje og innsjekk.

I tillegg har det blitt vanligere at folk bestiller reiser på kort varsel. Det gjør det vanskelig for hoteller og turoperatører å planlegge, blant annet med tanke på bemanning.

I tillegg har Russlands invasjon av Ukraina skapt økonomisk usikkerhet. Også inflasjon er ventet å virke som en brems på reiselysten til folk, også lenge etter at pandemien og restriksjoner slipper taket.

Usikker høst

Selv om restriksjonene nå er ventet å forsvinne mange plasser, er det ikke sikkert at folks uro forsvinner med dem.

– Folk vil bli nødt til å revurdere hva de bruker penger på framover, sier Sandra Carvao i FNs organisasjon for turisme. Hun tror særlig høstsesongen er i fare dersom prisveksten fortsetter på samme måte som denne våren.

Hun får støtte av Simon Hudson, som forsker på turisme ved Universitetet i South Carolina.

– Det aller viktigste for folk når de skal reise på tur er trygghet, både økonomisk trygghet og trygghet for seg selv og reisefølget. Så det kommer nok til å ta tid før alt er som før, sier han.

Annonse
Annonse

Turistnæringen sysselsetter omtrent én av ti på jorda, ifølge enkelte anslag.

Noen lyspunkter

Noen steder finnes det imidlertid lyspunkter.

– Det har vært som full sommer her helt siden april, sier Elie Dagher, daglig leder av restauranten La Villa Massenet i Nice.

Han forteller om fulle hus hver eneste kveld. Særlig er det turister fra Skandinavia, Nederland, Storbritannia og USA som har flokket til det populære feriestedet i Frankrike. Mange steder i landet sliter de nå med levere nok varer grunnet det høye antallet turister. Dette gjør blant annet champagnen ekstra dyr.

Det er ikke bare Frankrike som merker at reiselysten er sterk i sommer. Også Italia opplever horder av turister. Særlig amerikanere har besøkt landet etter at mange restriksjoner ble fjernet i april. Spesielt Roma har merket at turistene er tilbake, med lange køer for å se blant annet Colosseum og Det sixtinske kapell.

Også i Thailand peker pilene i riktig retning, etter at de forrige måned annonsert at de dropper alle koronarestriksjoner.

Usikkerhet andre steder

– Jeg tror vi er på vei i riktig retning, sier restauranteier Vaibhav Khulbe i Dharmsala, India. Der forventer de 4 millioner besøkende i år, mot 11 millioner besøkende i 2019.

Også andre steder sliter med å nå besøkstallene de så i 2019, selv om pandemien er på hell og mange restriksjoner og tiltak er sluppet opp. Ett av dem er Israel, som i 2019 hadde 4,5 millioner besøkende. I år blir dette trolig redusert med mer enn halvparten, til tross for at landet nå har droppet alle koronarestriksjoner.

I tillegg til færre turister, er politisk strid igjen et tema.

Denne våren har volden blusset opp mellom Israel og palestinerne, i tillegg til at regjeringssamarbeidet kollapset forrige måned.

Likevel melder myndighetene at antallet turister stiger jevnt og trutt. Men økningen har vært ujevn mange steder, spesielt på den okkuperte Vestbredden.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 13 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDet som er hovedargumentet frå di side er at Otrøya og Gosssen skal få fastlandssamband. Og det kan bare skje ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu sier at premisset for fergefri E39 er at det først og fremst skal legge til rette for fergeavløsning for ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse