Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
05 juli 2022 08:28
Del på Facebook
Flyselskapet SAS varsler at de innleder en domstolsprosess i USA for å søke om konkursbeskyttelse.Foto: Erik Johansen / NTB
Flyselskapet SAS varsler at de innleder en domstolsprosess i USA for å søke om konkursbeskyttelse.Foto: Erik Johansen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Flyselskapet SAS og enkelte av deres datterselskap varsler at de innleder en domstolsprosess i USA for å søke om konkursbeskyttelse.

– Vi regner med at vi vil være under konkursbeskyttelse i mellom 9 og 12 måneder, og vi er trygge på at denne prosessen vil gjøre oss til et sterkere og bedre flyselskap når den er gjennomført, sier SAS-konsernsjef Anko van der Werff på en pressekonferanse tirsdag morgen.

Annonse
Annonse

SAS varslet i en børsmelding tidligere tirsdag at konkursbeskyttelsen er neste steg i deres redningsplan, SAS Forward, som ble lagt fram i februar.

SAS og noen av deres datterselskap sendte tirsdag inn frivillige begjæringer under konkurslovgivningen i USA (såkalt chapter 11-begjæringer). Begjæringen er gitt inn til en domstol i New York.

Chapter 11-begjæringer innleder en juridisk prosess for finansiell omstrukturering under tilsyn av en amerikansk, føderal domstol.

Må spare milliarder

SAS ble hardt rammet av koronapandemien, og varslet i forbindelse med redningsplanen som ble lagt fram i februar restrukturering og kostnadskutt på 7,5 milliarder kroner. Selskapet ønsker hente inntil 9,5 milliarder svenske kroner i frisk egenkapital.

Styreleder Carsten Dilling sier på pressekonferansen tirsdag morgen at den endelige avgjørelsen om å søke konkursbeskyttelse ble tatt på et styremøte tirsdag morgen, kort tid før børsmeldingen ble sendt ut.

– Styret i SAS har undersøkt en rekke ulike løsninger, og har kommet fram til at en chapter 11-begjæring er den beste muligheten for å nå målene våre, sier styreleder Carsten Dilling på pressekonferansen.

Han er klar på at selskapet fremdeles trenger å gjøre store innsparinger for å komme i mål med redningsplanen.

Annonse
Annonse

Streik

Nyheten om konkursbeskyttelsen kommer dagen etter at det ble brudd i meklingen mellom SAS og deres piloter, og 900 piloter gikk ut i streik.

– SAS' drift og ruteflyvinger påvirkes ikke av chapter 11-begjæringen, og SAS vil fortsette å tilby sine tjenester til kundene som vanlig. Ruteflyvinger vil imidlertid bli påvirket av streiken initiert av SAS Scandinavias pilotforeninger, heter det i børsmeldingen.

– Selskapet forventes å oppfylle sine forpliktelser på kort sikt. Streiken har en negativ effekt på selskapets likviditet og finansielle stilling, og denne effekten kan bli betydelig dersom streiken blir langvarig, heter det videre.

Konsernsjef Anko Van der Werff sier at søknaden om konkursbeskyttelse kommer uavhengig av streiken. Han er likevel klar på at streiken rammer selskapet hardt.

– Streiken er det siste dette selskapet trenger nå, og jeg vil oppfordre SAS-pilotene til å avslutte streiken umiddelbart, sier han.

Samtaler

SAS opplyser videre at de er i samtaler med en rekke mulige långivere for å sikre ytterligere finansiering på inntil 700 millioner dollar, nesten 6,9 milliarder kroner, blant annet for å opprettholde selskapets aktivitet under rettsprosessen.

SAS venter at rettsprosessen i USA vil være ferdig i løpet av 9–12 måneder.

SAS håper at de gjennom rettsprosessen vil oppnå avtaler med sentrale interessenter, rekonstruere selskapets forpliktelser, omorganisere flyflåten og oppnå en betydelig tilførsel av kapital.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 15 minutter siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Terje Sundsbø 23 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrSom jeg allerede har påpekt, KS2-rapporten angir alle kostnadsøkninger som bompengefinansiering. Dette vil de fleste mene ikke er rimelig. KS2-analysen skal ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøFastsetting av bompengar, beløp som skal betalast har fleire element i seg.  Vurdering av dette ligg i oppdraget frå Finansdepartementet. 1. ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu er så blendet av dine argumenter at du ikke innser din egen selvdyrking av agendaen din .Men forhåpentligvis får ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har fått med meg alt, også at du konstruerer di eiga kuvøse for å dyrke agendaen din.Ja, eg har ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse