Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
10 august 2022 06:52
Del på Facebook
Sleipner-feltet er blant feltene i Nordsjøen som etter planen skal få kraft fra land. Foto: Marit Hommedal / NTB
Sleipner-feltet er blant feltene i Nordsjøen som etter planen skal få kraft fra land. Foto: Marit Hommedal / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Olje- og energiminister Terje Lien Aasland (Ap) får motstand fra sine egne om elektrifisering av sokkelen. – Symbolpolitikk, sier ordføreren i Sandnes.

Aasland slo i Dagens Næringsliv tirsdag fast at elektrifiseringen av norsk sokkel skal gjennomføres. Det mener Ap-ordførerne i både Sandnes, Farsund, Sunndal og Høyanger at er en dårlig idé, skriver Klassekampen.

Annonse
Annonse

Sandnes-ordfører Stanley Wirak sier til avisen at dagens prekære kraftsituasjon gjør at regjeringen bør revurdere planene.

– Jeg tror vi må tørre å se på om dette er fornuftig. sier Wirak.

– Hvis det er sånn at man ved å elektrifisere skal føre gassen fra plattformene til England, hvor de skal produsere strøm av gassen, og så skal vi importere strøm fra England samtidig som vi sender vår strøm ut av Norge, så får jeg det ikke til å gå opp. Jeg tror kanskje det er litt symbolpolitikk, sier han.

Annonse
Annonse

Høyanger-ordfører Petter Sortland er enig med Wirak. Også i industrikommunen Sunndal sier Ap-ordfører Ståle Refstie at det er nødvendig å vurdere elektrifisering av sokkelen på nytt.

Det samme sier Farsund-ordfører Arnt Abrahamsen:

– Jeg vil være veldig tydelig. Elektrifisering av sokkelen må utsettes til vi er sikre på at vi har kraft nok til behovene på land, sier Abrahamsen.

Ifølge Equinor vil elektrifiseringen koste 50 milliarder kroner og det vil kreve minst 15 terawatt-timer (TWh) kraft årlig. Det tilsvarer rundt 10 prosent av den norske kraftproduksjonen i et normalår.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse