Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Steinar Melby
Artikkel
26 september 2022 09:40
Del på Facebook
Ytre Nordmøre: Egil Halås, prosjektleiar i Mesta (til venstre) saman med byggeleiar Tor Håkon Taraldsen i Møre og Romsdal fylkeskommune og Kjell Inge Hatle, anleggsleiar i Mesta. Foto: MR Fylke
Ytre Nordmøre: Egil Halås, prosjektleiar i Mesta (til venstre) saman med byggeleiar Tor Håkon Taraldsen i Møre og Romsdal fylkeskommune og Kjell Inge Hatle, anleggsleiar i Mesta. Foto: MR Fylke

Mesta og Veidekke skal de neste fem årene drifte og vedlikeholde fylkesveiene på Nordmøre. Kontraktene har en verdi på tilsammen 638 millioner kroner.

Med de inngåtte kontraktene skal innbyggere og næringsliv oppleve forutsigbare- og fremkommelige fylkesveier på Nordmøre.

annonse

De to anbudkonkurransene ble utlyst tidligere i år. Kontraktene omhandler en rekke prosesser / virksomhetsområder: Tunneler, vedlikehold av drens- og avløpanlegg, veidekker, renhold og grønt, bro og kai, vinterdrift, styring og administrasjon.

Mesta på ytre – og Veidekke på indre Nordmøre

Etter anbudskonkurransene er kontraktene tildelt:

  • Ytre Nordmøre: Mesta skal fra 1. september 2022 og i fem år drifte og vedlikeholde alle fylkesveiene i området; 479 kilometer vei og 13 kilometer gang- og sykkelvei. Prisen på kontrakten er 352 millioner kroner.
  • Indre Nordmøre: Veidekke skal fra 1. september 2022 og i fem år drifte og vedlikeholde alle fylkesveiene i området; 444 kilometer fylkesvei og 12 kilometer gang- og sykkelvei. Prisen på kontrakten er 286 millioner kroner.

- Det er utarbeidet samarbeidskontrakter mellom Møre og Romsdal fylkeskommune som byggherre og entreprenørene. Vi har gjennomført gode samhandlingsmøter før oppstart, og disse er utgangspunkt for et godt samarbeid videre, sier samferdseldirektør, Arild Fuglseth.

annonse

Økt fokus på miljøkrav

Møre og Romsdal fylkeskommune har som ambisjon å være miljøfylke nummer en, og i anbudkonkurransene for de to driftskontraktene er det et økt fokus på miljøkrav:

  • Rapportering på klimagassutslipp
  • Utslippskrav for kjøretøy
  • Euroklasse 6 krav for anleggsmaskiner i vinterdrift
  • Ved kantslått skal det tas hensyn til pollinerende insekter, truede arter og tilliggende matjord
  • Enkelte brøytestrekninger med egne krav til kjøretøy
  • Mindre saltforbruk ved bruk av nyere metoder

Belønningsordning for innovasjon

I de nye driftskontraktene er det også gjort andre forbedringer.  For flere av kontraktens prosesser er oppgjørsformen endret fra store samleposter til mengdebasert oppgjør. Det er også innført en belønningsordning for innovasjon og ny teknologi i kontraktperioden.

Om Mesta

Mesta bygger-, vedlikeholder og utvikler norsk infrastruktur på oppdrag fra offentlige og private kunder.
Selskapet har over 1.700 ansatte og omsetter for over 5 milliarder kroner årlig. Mesta er eid av den norske stat, ved Nærings- og fiskeridepartementet.

annonse

Om Veidekke

Veidekke er blant de største entreprenørene i Skandinavia, med 7.800 ansatte.
Konsernet har hovedkontor i Oslo og har i tillegg til Norge virksomhet i Sverige og Danmark.
Veidekke omsatte for 37,5 milliarder kroner i 2021. Området Infrastruktur Norge, som drift- og vedlikehold av veier i Norge ligger under, omsatte for 9,1 milliarder kroner.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Hva skjer

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansundsregionen.

Foreslå arrangement

Vis kalender

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 6 timer siden Den problematiske Tautra-tunnelen
@Anne Mari SandshamnKanskje du skulle lese noe sannferdig, skrevet av fagfolk? https://www.rbnett.no/meninger/i/zrb7k9/romsdalsfjordtunnelen-blir-en-av-verdens-sikreste. Det er Møreaksen som gir mest vei for pengene. Med ...
@Anne Mari SandshamnEnda en god grunn for slike fergeavløsningsprosjekter, så risikerer vi ikke slike uhell.Frank Sve (Frp) er bekymret for fylkeskommunens økonomi ...
Anne Mari Sandshamn 9 timer siden Den problematiske Tautra-tunnelen
Dette er det beste og mest sannferdige innlegg jeg har lest så langt om MA. Gir enda mer grobunn til ...
Anne Mari Sandshamn 19 timer siden Kva er vitsen med gratis ferje, når ferja ikkje går?
@Terje SundsbøJaggu bra den er nede det meste av tiden, ellers kan det lett bli veldig mange ulykker, av bilister om ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Mulighetenes akse – Romsdalsaksen!
Å hevde at tunnelen under Tautra går i et aktivt jordskjelvområde faller på sin egen urimelighet. Se til Japan, der ...
Det er mange gode grunner for å bygge ut fergeavløsingsprosjekter, slik som Møreaksen. Bl.a. fordi fergebommer er nede mesteparten av ...
Annonse

Hva skjer

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansundsregionen.

Foreslå arrangement

Vis kalender

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse

Våre utvalgte