Annonse
Steinar Melby
Artikkel
Steinar Melby
26 september 2022 09:40
Del på Facebook
Ytre Nordmøre: Egil Halås, prosjektleiar i Mesta (til venstre) saman med byggeleiar Tor Håkon Taraldsen i Møre og Romsdal fylkeskommune og Kjell Inge Hatle, anleggsleiar i Mesta. Foto: MR Fylke
Ytre Nordmøre: Egil Halås, prosjektleiar i Mesta (til venstre) saman med byggeleiar Tor Håkon Taraldsen i Møre og Romsdal fylkeskommune og Kjell Inge Hatle, anleggsleiar i Mesta. Foto: MR Fylke
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mesta og Veidekke skal de neste fem årene drifte og vedlikeholde fylkesveiene på Nordmøre. Kontraktene har en verdi på tilsammen 638 millioner kroner.

Med de inngåtte kontraktene skal innbyggere og næringsliv oppleve forutsigbare- og fremkommelige fylkesveier på Nordmøre.

De to anbudkonkurransene ble utlyst tidligere i år. Kontraktene omhandler en rekke prosesser / virksomhetsområder: Tunneler, vedlikehold av drens- og avløpanlegg, veidekker, renhold og grønt, bro og kai, vinterdrift, styring og administrasjon.

Mesta på ytre – og Veidekke på indre Nordmøre

Etter anbudskonkurransene er kontraktene tildelt:

  • Ytre Nordmøre: Mesta skal fra 1. september 2022 og i fem år drifte og vedlikeholde alle fylkesveiene i området; 479 kilometer vei og 13 kilometer gang- og sykkelvei. Prisen på kontrakten er 352 millioner kroner.
  • Indre Nordmøre: Veidekke skal fra 1. september 2022 og i fem år drifte og vedlikeholde alle fylkesveiene i området; 444 kilometer fylkesvei og 12 kilometer gang- og sykkelvei. Prisen på kontrakten er 286 millioner kroner.

- Det er utarbeidet samarbeidskontrakter mellom Møre og Romsdal fylkeskommune som byggherre og entreprenørene. Vi har gjennomført gode samhandlingsmøter før oppstart, og disse er utgangspunkt for et godt samarbeid videre, sier samferdseldirektør, Arild Fuglseth.

Økt fokus på miljøkrav

Møre og Romsdal fylkeskommune har som ambisjon å være miljøfylke nummer en, og i anbudkonkurransene for de to driftskontraktene er det et økt fokus på miljøkrav:

  • Rapportering på klimagassutslipp
  • Utslippskrav for kjøretøy
  • Euroklasse 6 krav for anleggsmaskiner i vinterdrift
  • Ved kantslått skal det tas hensyn til pollinerende insekter, truede arter og tilliggende matjord
  • Enkelte brøytestrekninger med egne krav til kjøretøy
  • Mindre saltforbruk ved bruk av nyere metoder

Belønningsordning for innovasjon

I de nye driftskontraktene er det også gjort andre forbedringer.  For flere av kontraktens prosesser er oppgjørsformen endret fra store samleposter til mengdebasert oppgjør. Det er også innført en belønningsordning for innovasjon og ny teknologi i kontraktperioden.

Om Mesta

Mesta bygger-, vedlikeholder og utvikler norsk infrastruktur på oppdrag fra offentlige og private kunder.
Selskapet har over 1.700 ansatte og omsetter for over 5 milliarder kroner årlig. Mesta er eid av den norske stat, ved Nærings- og fiskeridepartementet.

Om Veidekke

Veidekke er blant de største entreprenørene i Skandinavia, med 7.800 ansatte.
Konsernet har hovedkontor i Oslo og har i tillegg til Norge virksomhet i Sverige og Danmark.
Veidekke omsatte for 37,5 milliarder kroner i 2021. Området Infrastruktur Norge, som drift- og vedlikehold av veier i Norge ligger under, omsatte for 9,1 milliarder kroner.
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 23 timer siden Etterlyser rømling internasjonalt
TK viser usladdet bilde.
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse