Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
30 september 2022 09:15
Del på Facebook
Jeg forventer at det gjøres nye vurderinger i etterkant av de utviklingen som har vært de siste dagene, sier Ine Eriksen Søreide (H). Foto: Javad Parsa / NTB
Jeg forventer at det gjøres nye vurderinger i etterkant av de utviklingen som har vært de siste dagene, sier Ine Eriksen Søreide (H). Foto: Javad Parsa / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Et russisk forskningsfartøy har fått tillatelse til å drive forskning på norsk kontinentalsokkel. Det bø regjeringen revurdere, sier Ine Eriksen Søreide.

Tidligere forsvars- og utenriksminister Ine Eriksen Søreide (H) sier til Dagbladet at hun mener regjeringen må revurdere tillatelsen til det russiske forskningsfartøyet Akademik Sergey Vavilov.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– Det er relevant å spørre om vurderingene fortsatt står seg, også etter det som har skjedd i Østersjøen. Jeg forventer at det gjøres nye vurderinger i etterkant av de utviklingene som har vært de siste dagene, sier den tidligere forsvars- og utenriksministeren til Dagbladet.

Forskningsfartøyet, som tilhører Shirshov-instituttet i Moskva, har fått tillatelse til å drive et forskningstokt for perioden 26. august til 22. oktober.

I begynnelsen av september advarte forsker Ina Holst-Pedersen Kvam ved Forsvarets høgskole Sjøkrigsskolen om Akademik Sergey Vavilovs potensial for å drive både med etterretning og sabotasje.

Annonse
Annonse

Ifølge overvåkingstjenesten for skip, Marine Traffic, ligger «Akademik Sergey Vavilov» for tiden til havn i den russiske enklaven Kaliningrad.

Utenriksdepartementet uttaler til Dagbladet at andre land må sende en søknad når de vil forske i norske havområder.

– En søknad om forskning i territorialfarvannet kan Norge nekte. Utenfor territorialfarvannet, altså lenger ut enn 12 nautiske mil fra kysten, kan kyststaten derimot bare nekte forskning i noen få tilfeller, uttaler UD.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 18 timer siden Etterlyser rømling internasjonalt
TK viser usladdet bilde.
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse