Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
03 oktober 2022 06:35
Del på Facebook
65 prosent av norske sjåfører irriterer seg over biler som kjører under fartsgrensen. Foto: Terje Bendiksby / NTB
65 prosent av norske sjåfører irriterer seg over biler som kjører under fartsgrensen. Foto: Terje Bendiksby / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Folk som kjører under fartsgrensen irriterer andre bilister så mye at det kan bli farlig, viser en undersøkelse.

65 prosent av norske sjåfører irriterer seg over biler som kjører under fartsgrensen. I tillegg har 7 av 10 opplevd farlige situasjoner på grunn av «søndagskjørere». Det viser en undersøkelse Ipsos har gjennomført for forsikringsselskapet Gjensidige.

– Saktekjørere kan bidra til kø og skape farlige forbikjøringer fordi folk tar ekstra sjanser når de er irriterte, sier Line Marcelius, kommunikasjonssjef i Gjensidige.

Gjensidige har registrert 20 prosent flere personskader i trafikken hittil i år sammenlignet med samme periode i fjor. 1.300 bilister har fått større eller mindre skader. Tallene gjelder privatbiler.

– Dette understreker den alvorlige utviklingen vi har sett for dødsulykker. Alle bilister må være sitt ansvar bevisst – både saktekjørere og utålmodige. Det er viktig å ta hensyn og være oppmerksom, sier Marcelius. Hun gir disse rådene med på veien:

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse