Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Redaksjonen
Artikkel
21 november 2022 11:13
Del på Facebook
Møre og Romsdal MDGs kandidater til fylkestingsvalget 2023. Fra venstre: På andreplass Gro Santi Johnsen (Kristiansund), på førsteplass Jonas Nilsen (Ålesund) og på tredjeplass Bente Foseide (Molde). Foto: MDG
Møre og Romsdal MDGs kandidater til fylkestingsvalget 2023. Fra venstre: På andreplass Gro Santi Johnsen (Kristiansund), på førsteplass Jonas Nilsen (Ålesund) og på tredjeplass Bente Foseide (Molde). Foto: MDG
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Søndag holdt MDG i Møre og Romsdal nominasjonsmøte for å velge sine kandidater til fylkesvalget om et knapt år. Det ble en fredfull og samstemt avgjørelse, ifølge en pressemelding fra partiet.

På førsteplass er Jonas Nilsen (Ålesund), på andreplass Gro Santi Johnsen (Kristiansund) og på tredjeplass Bente Foseide (Molde). Alle tre ble valgt enstemmig og uten motkandidater.

Annonse
Annonse

- Det er stort å få en slik tillit fra partiet. Som førstekandidat får jeg lede et lag som er fullt av engasjement og energi. Det er virkelig motiverende, og jeg gleder meg allerede til valgkampen, sier Nilsen.

Nilsen trekker frem en rekke saker som viktige for ham og partiet.

– For meg er naturligvis saker knyttet til miljø og natur viktige, men jeg er også opptatt av hvordan vi kan hindre at folk faller utenfor. Dette er spesielt viktig med tiden vi lever i nå og de økonomiske forholdene for mange. I tillegg ønsker jeg et tett samarbeid med næringslivet og at politikerne skal bidra til å legge til rette for næringslivet.

Videre legger han vekt på at fylkespolitikken må være relevant for folk.

– Jeg tror mange opplever fylkespolitikken som fjern. Slik kan det ikke være. Jeg mener at politikerne ikke skal være frakoblet folk sine liv, men være tett på folks liv. Da må vi lytte. Vi må ta tak i de sakene som har betydning for folk og som kan gjøre folks liv bedre.

Annonse
Annonse

Nilsen er ny i fylkespolitikken, men det ser han ikke på som noen ulempe.

– At jeg er ny tror jeg er en fordel. Jeg opplever det sittende fylkestinget som ganske slapt. Jeg ønsker derfor å bidra med ny energi og giv. Rett og slett en helt nødvendig revitalisering. Vi trenger politikere som ikke bare styrer for å styre, men som tør å ta grep og sette en tydelig retning.

På helgens møte ble Gro Santi Johnsen valgt til andreplassen. Også hun er godt fornøyd.

– Jeg er veldig glad for å være valgt og er virkelig motivert til å gjøre en innsats for mennesker og miljø, sier Johnsen.

Når Johnsen skal trekke frem sine hjertesaker, er det de nære tingene hun legger vekt på.

– Vi må gjøre Møre og Romsdal til et enda mer attraktivt fylke. Da trenger vi gode nabolag, med lokale arbeidsplasser, skoler og kulturtilbud. Vi trenger kollektivtilbud som er tilpasset brukerne. Og nærnaturen må bevares.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 6 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDu tar feil igjen. I din referanse til tallet 1200 sier SVV: «Etter at ny E39 Ørskogfjellet- Vik er ferdig utbygd ...
Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøEg har aldri snakka om 2050. Det er eit virvar i di boble.Prosentrekning kan eg.Kor unison stemninga er når pengene ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrTidligere har du vist til SVV sin Planbeskrivelse E39 Ørskogfjellet-Vik, og henvist til tallet 1200 som reduksjonen i trafikken ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøÅDT på Ørskogfjellet i vurderingsåret 2021 er ca. 4200 iflg. SVV. Av dette er ein andel på 1200 forventa å ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrJeg registrerer at Naturvernforbundet fortsatt mener at siden trafikken på dagens E39 gjennom Skorgedalen blir redusert med 1200 ÅDT i ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse