Annonse
NTB
Artikkel
NTB
11 desember 2022 08:26
Del på Facebook
I vindkraftområder har antall hubroer blitt redusert med over 40 prosent etter utbygging. Foto: Bjørn Sigurdsøn / NTB
I vindkraftområder har antall hubroer blitt redusert med over 40 prosent etter utbygging. Foto: Bjørn Sigurdsøn / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I løpet av seks år med utbygging av vindkraft langs kysten i Midt-Norge, forsvant hubroen i stor grad, viser en norsk studie.

Norske forskere sett på hvordan vindmøller påvirker hubroen i Norge. De undersøkte 48 hubroterritorier i Midt-Norge. Først i 2014 og 2015, så i 2020 til 2022. Det ble bygget åtte vindparker i områdene i perioden.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Hubroen forlot i stor grad territoriet hvis det var vindmøller og strømledninger i nærheten. Jo nærmere redet var vindturbinen, jo flere ugler forlot området, skriver Aftenposten.

– Tallene er veldig tydelige, og det er urovekkende at tallene er så høye. Nå som byggeperioden er over, blir det spennende å se om hubroen kommer tilbake eller om de er borte for godt, sier professor Magne Husby ved Nord universitet og NTNU Vitenskapsmuseet til avisen. Han er en av to hovedforfattere i artikkelen.

– I Midt-Norge er store områder berørt. Fra Namsos, Overhalla og Flatanger, til Surnadal, inkludert Hitra og Frøya er det i dag 41 prosent færre lokaliteter med hubro enn før utbyggingen, sier Husby. Situasjonen kan anses som symptomatisk for hele landet.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Hubroen er sterkt utrydningstruet. For 100 år siden var hubroen vanlig over hele landet. I dag er det beregnet å være mellom 900 og 1.400 individer igjen.

Hubroen er Europas største og tyngste ugle, på 2,5-4,3 kilo og kan ha et vingespenn på 1,8 meter. Den ble totalfredet i 1971.

Studien er publisert i tidsskriftet Animals.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse