Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
30 desember 2022 08:29
Del på Facebook
Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) svarer Fremskrittspartiet om skatter og avgifter. Foto: Fredrik Varfjell / NTB
Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) svarer Fremskrittspartiet om skatter og avgifter. Foto: Fredrik Varfjell / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Sist vi hadde like stor økning i skatter og avgifter her i Norge som nå, var i 2001, sier finansministeren. Det får Frp til å frese mot regjeringen.

– Mens mange bedrifter melder om oppsigelser og permitteringer, lavere investeringer og svakere lønnsomhet, sender regjeringen fra og med nyttår en ekstraregning til norske selskap i form av økte skatter og avgifter, sier næringspolitiker Sivert Bjørnstad i Frp.

Annonse
Annonse

– En slik nyttårsrakett er det siste norske bedrifter og arbeidsplasser trenger, og vil føre til sterk bakrus over lang tid, sier han.

Stoltenberg-regjeringen

Bjørnstad spurte tidligere i høst finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) om når det sist skjedde at skatter og avgifter ble økt med så mye fra et år til et annet.

Svaret fra Vedum er at det ikke har skjedd siden 2001 , under Jens Stoltenbergs første regjering. Den gang ble skatte- og avgiftsnivået økt med omkring 12 milliarder kroner.

– Hvis budsjettet blir vedtatt slik regjeringen har foreslått det, vil bokførte skatter og avgifter øke med om lag 46 milliarder kroner i 2023. Påløpte skatter og avgifter vil øke med nesten 34 milliarder kroner, sier Bjørnstad.

Annonse
Annonse

– Tar utfordringer på alvor

Vedum viser i sitt svar til at skatter og avgifter i 2001 utgjorde om lag 1 prosent av brutto nasjonalprodukt. Til sammenligning utgjør det i år rundt 0,6 prosent av anslått BNP for neste år når situasjonstilpassede tiltak holdes utenfor, sier Vedum.

– Hvis en også holder grunnrenteskattene utenfor, utgjør skatteøkningene 0,2 pst. av BNP. Det er også grunn til å merke seg at det offentliges andel av BNP går ned med regjeringens budsjettforslag i motsetning til retningen under Solberg regjeringen hvor offentliges andel av BNP steg markant, skriver Vedum.

Finansministeren sier at regjeringen i budsjettforslaget tar folks utfordringer på alvor.

– Vi foreslår flere tiltak både på budsjettets inntekts- og utgiftsside som vil bedre levekårene, sier Vedum.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 1 dager siden Etterlyser rømling internasjonalt
TK viser usladdet bilde.
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse