Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
08 januar 2023 11:52
Del på Facebook
Ekstremværet Gyda skapte store problemer, som her på E39 ved Vinjeøra i Trøndelag. Bildet er tatt i januar i fjor. Foto: Svein Stavås / NTB
Ekstremværet Gyda skapte store problemer, som her på E39 ved Vinjeøra i Trøndelag. Bildet er tatt i januar i fjor. Foto: Svein Stavås / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Erstatningene etter naturskader ble nesten doblet fra 2021 til 2022, ifølge tall fra Norsk Naturskadepool.

– Stormskader i begynnelsen av fjoråret utgjorde godt over halvparten av naturskadeerstatningene, sier kommunikasjonssjef Stine Neverdal i Norsk Naturskadepool og Finans Norge.

Det er likevel langt lavere enn 2020, da kvikkleireskredet rammen Gjerdrum.

Flomsikring

Finans Norge mener flom- og skredsikring må prioriteres høyt.

– Vi har sett flere eksempler på at god flom- og skredsikring er avgjørende for å begrense skadene etter flom og jordras, sier Neverdal.

Annonse
Annonse

Gyda førte til 10.000 meldte naturskader

Starten av 2022 var preget av stormen Gyda. På grunn av den ble 10.000 naturskader meldt inn til forsikringsselskapene.

Mot slutten av året var det flommer, særlig i Voss i Vestland.

– Vinterstormene gjør ofte stor skade når vinden får tak, og vi må ta høyde for omfattende naturskader i år også, sier Neverdal.

Når man ser hvordan de 830 millionene i erstatning har fordelt seg på ulike naturskader, er det skader på grunn av storm som tar den største delen, på 70 prosent, etterfulgt av flom på 22 prosent.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse