Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
16 januar 2023 09:29
Del på Facebook
Å bevare Svalbards særegne villmarksnatur er et av de overordnede målene for svalbardpolitikken. Foto: Are Føli / NTB
Å bevare Svalbards særegne villmarksnatur er et av de overordnede målene for svalbardpolitikken. Foto: Are Føli / NTB

Miljødirektoratet anbefaler begrensninger i turistvirksomheters adgang til ilandstigning i verneområder på Svalbard og avstandsgrenser til sårbare dyrearter.

– Med raske klimaendringer og vekst i turisme og annen ferdsel, er dagens miljøregelverk ikke tilstrekkelig for å ivareta sårbar natur og kulturminner på Svalbard. Økt ferdsel har allerede satt tydelige spor mange steder på øygruppen, sier miljødirektør Ellen Hambro i en pressemelding.

Å bevare Svalbards særegne villmarksnatur er et av de overordnede målene for svalbardpolitikken. En forutsetning for oppdraget fra KLD er å redusere påvirkningen fra ferdsel på Svalbard.

– Vår vurdering etter høringen er at det ikke foreligger alternativer som i samme grad reduserer belastningen fra ferdsel, uten at vi også regulerer antall skip eller personer som kan ferdes i et område, sier Hambro.

Miljødirektoratet sendte i september 2021 et forslag til nye reguleringer av ferdsel på høring, på oppdrag fra Klima- og miljødepartementet. Departementet får nå direktoratets tilrådninger.

(©NTB)

annonse

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

jon ingar eik 1 timer siden Møreaksen, tidenes skandale!
Ja Møreaksen er tidenes skandale, men følle prosjektet og den enda lengre omveien Hafast er mange ganger verre som ett ...
@Terje G. FinnøyDen raskeste veien er Møreaksen. Omveien er Romsdalsaksen, som også gir minst vei for pengene. Dine referanser til rette linjer ...
@Terje SundsbøMed dine uttalelser så sår du nettopp tvil om integriteten og seriøsiteten til Norstat.Og det samme gjelder vedr. KS2/del. 1 ...
@Terje G. FinnøyDet tragikomiske er det cel du som stpr for, men  flott at du nå benytter de samme referanser til SMP ...
Terje Sundsbø 6 timer siden Møreaksen, tidenes skandale!
@Rolf Erik PedersenDu lyver så det renner av deg. Jeg har aldri påstått at 80% er for Møreaksen. Jeg har vist til ...
Terje G. Finnøy 17 timer siden Verden består av mer enn lastebiler fra Sunnmøre
@Terje SundsbøDette nærmer seg en tragikomedie. Der det er forunderlig hvordan du vrir og vender, der du tilpasser din tillit/ikke tillit ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse

Våre utvalgte