Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
24 januar 2023 10:56
Del på Facebook
Olje- og energiminister Terje Aasland foreslår å legge til 92 blokker i nord til TFO-området. Foto: Javad Parsa / NTB
Olje- og energiminister Terje Aasland foreslår å legge til 92 blokker i nord til TFO-området. Foto: Javad Parsa / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Regjeringen foreslår å legge til 92 blokker i nord til TFO-området og dermed inkludere ytterligere områder i Norskehavet og Barentshavet.

Olje- og energidepartementet har tirsdag sendt forslaget på høring.

– Vi trenger stadig nye funn for å videreutvikle norsk sokkel. I dag har jeg derfor satt i gang den årlige konsesjonsrunden der vi tilbyr leteområder til oljeselskapene, sier olje- og energiminister Terje Aasland (Ap).

De mest kjente områdene på kontinentalsokkelen er omfattet av TFO-rundene – tildelinger i forhåndsdefinerte områder – og området omfatter i dag størstedelen av Nordsjøen, Norskehavet og en stor del av Barentshavet sør.

Annonse
Annonse

– Det å legge til rette for nye funn i nord er viktig både for Europa, landet og landsdelen, sier Aasland.

Han understreker at det i høringsrunden kun bes om innspill på om det har kommet ny, vesentlig informasjon som er relevant for avgjørelsen om hvor det kan være petroleumsaktivitet i åpne, tilgjengelige arealer i tiden siden Stortinget behandlet dette spørsmålet sommeren 2020.

Departementet vil gjennomføre TFO 2023 i tråd med vanlig tidsplan, som vil si utlysing med søknadsfrist i tredje kvartal 2023 og tildeling i januar 2024.

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse