Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
31 januar 2023 21:13
Del på Facebook
Statsminister Jonas Gahr Støre besøkte tirsdag Equinors anlegg på Melkøya utenfor Hammerfest. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Statsminister Jonas Gahr Støre besøkte tirsdag Equinors anlegg på Melkøya utenfor Hammerfest. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) vil bygge ut mer kraftproduksjon og nett i nord. Slik mener han at elektrifisering av gassanlegget på Melkøya kan fungere.

– Hvis det er noe det er nok av her, så er det vind. Både på land og til havs, sier statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) til NTB.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Tirsdag fikk han kjenne den nordnorske vinden på kroppen da han besøkte Equinors gassanlegg på Melkøya i Hammerfest.

– Vi ønsker å få kartlagt muligheter for havvindutvikling langs hele norskekysten, inklusive Finnmark, sier statsministeren.

Equinor vil elektrifisere gassanlegget på Melkøya, noe som vil legge beslag på store deler av kraftoverskuddet i Nord-Norge.

– Det er ingen gratis vei til målet her, ingen gratis vei til å kutte utslipp, bygge mer industri. Du må ha mer kraft. Jeg kommer tilbake til det. Mer kraft, mer nett, mer enøk. Det må vi levere på, sier statsministeren.

– Forstår kritikken

Det har blåst kraftig også i debattspaltene i nord den siste tiden etter at Equinor før jul søkte om å få elektrifisere anlegget på Melkøya, som produserer LNG-gass til millioner av husstander i Europa.

Anlegget får strøm fra et gasskraftverk som alene står for 2 prosent av de norske CO2-utslippene. Dette vil Equinor kutte ut ved å elektrifisere.

Men da tar de også av et kraftoverskudd i nord, som «har tjent regionen godt» med billig strøm mens folk i sør har hatt skyhøye priser.

I tillegg kan elektrifiseringen legge beslag på kapasitet som kan brukes av annen industri.

– Jeg forstår veldig godt ordførere, industriledere og fagbevegelsen som er urolig for at nord kan gå fra et stort kraftoverskudd med lave priser til å komme i en underskuddssituasjon hvis det ikke kommer ny kraft, sier Støre.

Mer kraft, men også elektrifisering

– Mange i nord ser med uro på de høye prisene på strøm man har hatt i sør. Hva kan du si til dem? Vil det bli høyere priser hvis man elektrifiserer?

– Det vil ikke jeg konkludere her og nå. Regionen i nord har vært i en situasjon med stort kraftoverskudd. De har eksportert i 51 av 52 uker i 2022. Og har hatt svært lave priser. Men vi vet at sånt kan snu hvis det kommer stadig nye prosjekter uten at det kommer ny kraft, sier Støre.

Dermed er hovedsvaret hans fortsatt: Mer kraft.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Elektrifiseringen krever at det bygges nye kraftlinjer fra Skaidi til Hammerfest og fra Hyggevatn til transformatorstasjonen til Melkøya. Olje- og energidepartementet skal behandle konsesjonen, og Støre understreker at det ikke er konkludert.

Elektrifiseringen vil kreve over 3 terawattimer i året. Det er nesten en tredel av kraftoverskuddet i Nord- og Midt-Norge og en stor del av kraftproduksjonen i Finnmark.

Debatt i Stortinget

Saken var senest tema i Stortinget tirsdag, under en interpellasjon fra Rødts Sofie Marhaug.

– En stor andel av kraftoverskuddet i Nord- og Midt-Norge skal brukes på ett enkelt gassanlegg. Og allerede i dag hindrer det nye næringsetableringer i resten av Finnmark, sier hun.

Marhaug ville ha konsesjonssøknaden behandlet i Stortinget i stedet for i regjeringsapparatet, men har ikke fått med seg stortingsflertallet på dette kravet.

– Regjeringen lener seg på store nye kraft- og nettutbygginger det er vanskelig å se realismen i. Det vil bli store konflikter om natur- og arealbruk for å grønnvaske og forlenge oljealderen, sier hun.

Får lokal støtte

Tidligere har flere Ap-ordførere i Nord-Norge kritisert elektrifiseringsplanene på Melkøya, blant annet i frykt for at det skal stå i veien for annen kraftkrevende næringsutvikling.

I Hammerfest, hvor anlegget ligger, er ordfører Terje Wikstrøm (Ap) fornøyd med signalene fra Støre.

– Fortsett den politikken! Noen må stå for den røde tråden i norsk petroleums- og kraftpolitikk, og det mener jeg at Arbeiderpartiet gjør, sier han til NTB.

Han har selv tatt til orde for mer kraftutbygging, både på land og til havs.

– Vi kommer ikke utenom det hvis Norge skal håndtere det grønne skiftet, da må vi snakke om mer strøm. Så enkelt er det, sier han.

– Vi må over i det sporet som ingen vil snakke om, men som handler om nye fornybare energikilder. Den sikreste måten å holde lavest mulig strømpris, er tilstrekkelig med strøm.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse