Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Kurt Helge Røsand
Artikkel
01 februar 2023 10:24
Del på Facebook
Nye «Grip» ble satt inn i trafikk 27. mars 2020 på sambandet Seivika–Tømmervåg. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Nye «Grip» ble satt inn i trafikk 27. mars 2020 på sambandet Seivika–Tømmervåg. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO

Ferjetrafikken økte i 2022 med 4,4 prosent sammenlignet med 2021, og økte med 0,8 prosent mot 2019. Samtidig var det i fjor en nedgang på hele 15 prosent i gjenstående biler sammenlignet med 2019, skriver FRAM i en pressemelding.

Møre og Romsdal fylkeskommune drifter mer enn 20 fergesamband i fylket vårt. Totalt i 2022 transporterte fylkesveifergene over 4,2 mill. kjøretøy, eller omtrent 11.700 kjøretøy i snitt hver dag.

– Ikke uventet er det gratis-sambandene som har hatt størst prosentvis vekst, mens resterende samband har litt eller ingen prosentvis økning sammenlignet med 2019 og 2021, sier Jesper Wiig, seksjonsleder i FRAM.

Fergesambandet Seivika–Tømmervåg hadde en økning på 4,6 og 3,9 prosent sammenlignet med 2021 og 2019. Her er det kjøretøy under 6 meter som har øket, mens kjøretøy over 6 meter holder seg omtrent på samme nivå eller noe under 2021 og 2019.

Satser på elektriske ferger

– Med 16 miljøferger i drift innen 2024 vil CO2-utslippene være betydelig redusert sammenlignet med få år siden. Det er kostbart å legge om kaiene til elektrisk drift, og de største forbindelsene har blitt prioritert ut i fra en kost-nytte-vurdering. Dette er politisk bestemt, skriver fylkeskommunen.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Viktig informasjon i tåkeleggingskaoset dette. Hva angår vindkraft blir den aldri bedre enn ca 30% i effektivitetsgrad mot innstallert effekt ...
Ansgar Dypbukt 2 dager siden Strømprisen til himmels
Sier meg enig i alt du skriver, strøm prisen er jo helt forferdelig ikke bare den, men nettleia er jo ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Terje SundsbøSaksa frå referansegruppemøte 17.08.23: Forslag NTP 2024- 2036: Forslaget til ny plan innebærer mer enn halvering av årlige midler til vegbygging ...
Geir Ole Sætremyr 9 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Terje SundsbøDu marmar på med ditt og spissformuleringar.
Terje Sundsbø 9 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Geir Ole SætremyrDu har rett i at realisme er en dyd – gratis ferge koster staten dyrt. Fergeavløsningsprosjekter blir derfor mer lønnsomme ...
Geir Ole Sætremyr 10 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Terje SundsbøRealisme er også ein dyd. Sande Fastllandssamband AS har eksistert i 20 år+. Urealistisk. Nå oppgraderast fergebåsane på 4 stopp ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse