Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Kurt Helge Røsand
Artikkel
01 februar 2023 10:24
Del på Facebook
Nye «Grip» ble satt inn i trafikk 27. mars 2020 på sambandet Seivika–Tømmervåg. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Nye «Grip» ble satt inn i trafikk 27. mars 2020 på sambandet Seivika–Tømmervåg. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ferjetrafikken økte i 2022 med 4,4 prosent sammenlignet med 2021, og økte med 0,8 prosent mot 2019. Samtidig var det i fjor en nedgang på hele 15 prosent i gjenstående biler sammenlignet med 2019, skriver FRAM i en pressemelding.

Møre og Romsdal fylkeskommune drifter mer enn 20 fergesamband i fylket vårt. Totalt i 2022 transporterte fylkesveifergene over 4,2 mill. kjøretøy, eller omtrent 11.700 kjøretøy i snitt hver dag.

– Ikke uventet er det gratis-sambandene som har hatt størst prosentvis vekst, mens resterende samband har litt eller ingen prosentvis økning sammenlignet med 2019 og 2021, sier Jesper Wiig, seksjonsleder i FRAM.

Fergesambandet Seivika–Tømmervåg hadde en økning på 4,6 og 3,9 prosent sammenlignet med 2021 og 2019. Her er det kjøretøy under 6 meter som har øket, mens kjøretøy over 6 meter holder seg omtrent på samme nivå eller noe under 2021 og 2019.

Satser på elektriske ferger

– Med 16 miljøferger i drift innen 2024 vil CO2-utslippene være betydelig redusert sammenlignet med få år siden. Det er kostbart å legge om kaiene til elektrisk drift, og de største forbindelsene har blitt prioritert ut i fra en kost-nytte-vurdering. Dette er politisk bestemt, skriver fylkeskommunen.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Hans-Peter Kaaresen 12 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøFylkeskommunen har adskillig flere "alvorlige" (som du skriver) problemer enn Møreaksen å ta seg av.  Særinteressene i Møreaksen har splittet ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Naturvernforbundet deltok som tilhøyrar på konferansen vel vitande at dette var lobbyverksemd.Vi var der for å plukke opp styringssignal, først ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEnten det er Stortinget si samansetning, eller det er meir eller mindre nøytrale meiningsmålingar så er det til sjuande og ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrStortinget er ikke basert på meningsmålinger, men på valgresultat. Partiene Høyre, Senterpartiet, Venstre, KrF og Arbeiderpartiet prioriterte Møreaksen under NTP-behandlingen ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse