Prisene på flere matvarer hos både Rema 1000 og Coop Extra har økt betraktelig, viser stikkprøver flere medier har gjort.
E24/VG melder at deres handlekurv har økt med 9,41 prosent hos Rema 1000, mens den har økt med 11 prosent hos Coop Extra.
NRK melder blant annet at det billigste toalettpapiret hos Extra er blitt 40 prosent dyrere og koster 24,90, mens det billigste toalettpapiret hos Rema har økt med 15 prosent til 19,50.
Også prisene på kaffe, vaskemidler, sjokolade og meieriprodukter har gått opp, melder både rikskringkasteren og E24. Zalo har blant annet gått fra å koste 27,90 hos Coop Extra 31. januar, mens det kostet 39,90 1. februar. Økningen er på 43 prosent.
Prisene er likevel et øyeblikksbilde. Dagligvarekjedene justerer prisene sine kontinuerlig. I noen tilfeller kan prisen på en vare justeres flere ganger om dagen.
Kiwi: – Har aldri sagt vi skulle sette opp prisene
VG og E24s stikkprøve viste at Rema 1000 var billigst 31. januar, mens Kiwi var billigst 1. februar. Både de og NRK melder at Kiwi foreløpig ser ut til å holde prisene uendret.
Også en stikkprøve Bergensavisen har gjort viser at Rema og Coop Extra har satt opp prisene på en gruppe utvalgte dagligvarer sammenlignet med tirsdag i forrige uke, mens varene hos Kiwi onsdag koster mindre enn i forrige uke.
Kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin i Kiwi sier til NRK at de aldri har sagt at de skulle sette opp prisene 1. februar.
– I dag har vi fått prisøkninger fra våre leverandører. De siste ukene har vi sett mange medieoppslag om at prisene skulle øke i butikk i dag, men vi i Kiwi har aldri sagt at vi skulle sette opp prisene våre 1. februar, sier hun.
Kiwi har også gått bredt ut med at de har valgt å «låse prisene» på en rekke varer den siste tiden.
Coop mener pristestene allerede er utdatert
Kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop understreker overfor ABC Nyheter at det er tøff konkurranse i dagligvarebransjen.
– Vi er nå inne i en periode med svært hyppige prisendringer, og pristester som denne er et øyeblikksbilde som allerede er utdatert, sier han.
Han omtaler Kiwis «prislås» som et markedsføringstiltak og sier at det ikke endrer noe for dem eller forbrukerne.
Kaller Kiwi-prising et PR-stunt
Også professor Tore Wallin Andreassen ved Norges Handelshøyskole mener Kiwis prisgrep er like mye et PR-stunt som taktisk prising.
– Dette er ulogisk i forhold til hele oppladingen til 1. februar, hvor bransjen har flagget tydelig at det ville komme en kostnadsoverveltning i prisene. Så kommer vi til 1. februar, så har ikke Kiwi gjort noen ting. Det virker som et spill for galleriet mot konkurrentene. Dette er klassisk fangens dilemma. Det er lurt å late som overfor de andre at man vil øke prisen, så går man motsatt vei, sier han til NRK.